Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1223 (2019-2020)
Innlevert: 11.03.2020
Sendt: 12.03.2020
Besvart: 17.03.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Hvilke planer og tiltak vil ministeren sette i gang for å utvikle flere forpliktende samarbeidsformer mellom NAV og de videregående skolene her i landet?

Begrunnelse

Statistikk fra Utdanningsdirektoratet viser at i aldergruppen 16-25 år var det i 2018 til sammen 14,4 prosent som verken befant seg i eller hadde bestått videregående opplæring. Av disse 14,4 prosentene av ungdom i alderen 16-25 år som var uten og utenfor videregående opplæring, var omtrent halvparten i arbeid, og halvparten ikke i arbeid. Skal vi redusere utenforskap og sikre arbeid og velferd for alle, er vi helt avhengig av å sikre at ungdom blir kvalifisert for fremtidens arbeidsmarked og fullfører videregående skole. For de som faller utenfor er det helt avgjørende å sikre et tettere og mer forpliktende samarbeid mellom NAV og de videregående skolene. Det er gjerne de videregående skolene som har kvalifiseringstiltakene for denne aldersgruppen, mens NAV ofte blir sittende med ansvaret for de som faller utenfor. Vi vet at en stor del av de som mottar sosialhjelp i denne aldersgruppen har vanskelig for å komme seg i aktivitet siden. Flere forpliktende samarbeidsformer mellom videregående skoler og NAV vil både bidra til å spare samfunnet for store summer og ikke minst bidra til at den enkelte ungdom i større grad kan finne nøkkelen til arbeid og inkludering.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Først vil jeg understreke at stadig flere fullfører videregående opplæring. De siste tallene viser at 3 av 4 fullfører. Det er også nedgang i andelen elever som verken har bestått eller går på videregående skole, fra 17,1 prosent i 2014 til 14,4 prosent i 2018. Men dette er ikke godt nok. Regjeringen har som mål at 9 av 10 elever skal fullføre videregående opplæring.
Ansvaret for videregående opplæring ligger i fylkeskommunen. Regjeringen vil gi fylkeskommunene et større ansvar for unge mellom 16-24 år for å sikre at flere fullfører og består. Tettere oppfølging og bl.a. nytt opplegg for yrkesfagene skal bidra til at vi når målet. Det vil også bli vurdert endringer i opplæringsloven for å gi elevene et bedre tilbud. Det er i dette arbeidet lagt opp til at fylkeskommunen skal ha et særskilt ansvar for å holde kontakten med NAV og andre aktører.
Det pågår allerede i dag et omfattende samarbeid mellom NAV, fylkeskommunen og de videregående skolene. Det er bl.a. bygd ut et omfattende nett av samarbeidsavtaler på fylkesnivå mellom Arbeids- og velferdsetaten og fylkeskommunen. I tillegg til mer generelle intensjonsavtaler, er det også inngått flere sær- eller underavtaler om konkrete prosjekt, rettet mot bestemte målgrupper.
Fra 1. juli 2019 ble opplæringsmulighetene for NAVs brukere utvidet. Omleggingen innebærer at prioriterte grupper innenfor arbeidsmarkedspolitikken får tilgang til et bedre opplæringstilbud enn tidligere. Det innebærer blant annet at NAV kan tilby opplæring som gir formell kompetanse innenfor fag- og yrkesopplæring med en varighet på inntil tre år, med mulighet for ytterligere ett års forlengelse.
Endringene i regelverket for arbeidsmarkedstiltak gir et godt grunnlag for et forsterket samarbeid mellom NAV og fylkeskommunene. Inngåelse av samarbeidsavtaler mellom NAV og de enkelte fylkeskommunene må skje på regionalt nivå, men det kan likevel være tiltak som kan gjennomføres av sentrale myndigheter for å oppmuntre og legge til rette for dette.
Arbeids- og sosialdepartementet er allerede i dialog med Kunnskapsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet om hvordan samarbeidet om opplæring på videregående nivå kan forsterket. KS er også konsultert i denne dialogen. Arbeids- og sosialdepartementet vil, på bakgrunn av disse samtalene, vurdere behovet for ytterligere grep slik at dette samarbeidet kan bidra til at flere fullfører videregående opplæring.