Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1206 (2019-2020)
Innlevert: 10.03.2020
Sendt: 10.03.2020
Besvart: 13.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Erkjenner samferdselsministeren at bensinstasjonbransjens ønske om logo på avkjøringsskiltene kan ha positiv effekt for trafikksikkerheten?

Begrunnelse

I Norge er det de senere år etablert flere nye firefelts motorveier med høy hastighet. De nye motorveiene innebærer lengre avkjøringsramper til veiserviceanlegg og medfører flere steder utfordringer med hensyn til plassering av prismaster i regi av bensinstasjonsnæringen. Prismastene er avgjørende for å gi trafikantene informasjon om de ulike forhandlernes selskapstilhørighet.
Mange trafikanter velger bensinstasjon ut fra kjede/selskapstilhørighet. Dette i forlengelsen av at det er etablert ordninger med lojalitetskort og fordelsprogram som mange trafikanter gjør nytte av både i forbindelse med jobb- og fritidsreiser. Selskaps/kjedetilhørighet er også viktig for mange forbrukere ettersom de ulike kjedene i stadig større grad har spesialisert seg når det gjelder ulike tilbud på områder som blant annet hurtiglading, mat og drikke samt sitte/hvileareal.
Vanskeligheter med hensyn til hensiktsmessig plassering av prismast langs flerfelts motorveier skaper trafikkfarlige situasjoner i de tilfeller trafikantene må fjerne oppmerksomhet bort fra veien for å få øye på helt eller delvis skjulte prismaster. Kort tids uoppmerksomhet kan få katastrofale konsekvenser. Det er grunn til å anta at dagens situasjon potensielt kan koste liv.
I Sverige har man lagt til rette for at bensinstasjonsnæringen kan plassere logo på avkjøringsskiltene fra firefelts motorveier. Dette er et lite, men svært viktig tiltak for å bedre trafikksikkerheten gjennom at trafikantene ikke trenger å fjerne oppmerksomheten fra veien for å få informasjon om hvem som driver de ulike veiserviceanleggene langs hovedveiene med høy hastighet. I Norge kan en lignende endring enkelt gjennomføres gjennom å oppdatere retningslinjene for skilt 610 drivstoff.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Serviceskilt og virksomhetsvisning skal gi trafikanter nøytral informasjon om relevante servicetilbud langs veistrekningen de ferdes på. Disse er ikke er ment brukt for å reklamere for enkeltvirksomheter. Jeg finner ikke grunn til at bensinstasjoner har et særlig behov for profilering ved logobruk som andre typer virksomheter ikke har. Åpnes det for bruk av kjede- eller selskapslogo for bensinstasjoner, vil det derfor også måtte åpnes for logobruk for serveringssteder, overnattingssteder mv.
Jeg er opptatt av at trafikantene skal ha god informasjon om tilgjengelig service langs våre veier. Det oppnås ved å bruke vanlige serviceskilt til eksempelvis bensinstasjoner, matsteder og severdigheter. Dette vil gi oversiktlig informasjon til bilistene. Som igjen sikrer at oppmerksomheten i størst mulig grad holdes på veien, til det beste for trafikksikkerheten.
Jeg mener i tillegg at det ikke er statens oppgave å reklamere for spesifikke bransjer eller selskaper gjennom å bruke logo i skiltingen. Jeg vil ellers vise til at bensinstasjoner, ved at de kan sette opp masteskilt med reklame (bl.a. logo) i tilknytning til det enkelte anlegget, allerede har bedre muligheter enn andre typer servicetilbud til å profilere seg langs veien. Masteskiltene skal være synlige på en slik avstand at kjørende får god tid til å vurdere om de skal svinge av og stanse på det aktuelle stedet.
I tillegg har de fleste elektroniske karttjenester, som jo nå er relativt vanlige i bil, angivelse av hvilken kjede den enkelte stasjon er tilknyttet, ved søk på slike tjenester på den strekningen man kjører. Samlet sett bør det være enkelt for bilistene å orientere seg i dette tilbudet.