Siv Mossleth (Sp): Dyrepåkjørsler er tilbakevendende problem på jernbaneskinnene. Det er mange som undres over at ikke pengene som nå går til å lønne alle kommunikasjonsrådgiverne, heller brukes på å gjøre banen tryggere og bedre. En brøkdel av pengene kan føre til betydelige færre dyrepåkjørsler.
Synes statsråden at Bane Nor prioriterer riktig?
Begrunnelse
Bane Nor har nå 50 ansatte bare i kommunikasjonsavdelingen - tolv er lederstillinger med millionlønn. Men Bane Nor er ikke et reklame- eller rådgivningsbyrå som First House med 35 ansatte, de skal drive og vedlikeholde jernbanen. Likevel har de inngått en kontrakt med Creuna, som for 54 millioner skal bygge opp Bane NOR som "merkevare og visuell identitet". Og det er ikke nok med 50 informanter - de hyrer også inn "eksterne konsulenter", ifølge media. Samtidig er dyrepåkjørsler er tilbakevendende problem på jernbaneskinnene. På Jernbanestrekningen Mo stasjon–Krokstrand stasjon, en strekning på ca. 50 jernbanekm. gjennom Dunderlandsdalen i Rana, drepes det i gjennomsnitt ca. 100 elger pr. år av tog. Dette er en av de mest ulykkesbelastede strekninger på Nordlandsbanen når det gjelder viltpåkjørsler. Mange tiltak har vært prøvd gjennom år uten at det har hatt noen synlige effekter på antall hjortevilt som årlig drepes. Ansvarlig eier på strekningen er staten, ved Bane Nor. Jeg antar at også statsråden mener at 100 drepte elger årlig på 50 km jernbane er altfor mye, så spørsmål blir hva statsråden vil gjøre for å få opp nødvendige viltgjerder.
Forprosjektet Reinforsen gjerdeprosjekt peker på at det er nødvendig med viltgjerder på store deler av jernbanestrekningen i området. Både dette forprosjektet og div. faglige utredninger og forskning på området som er gjort på generelt grunnlag av NINA viser til viltgjerder som løsning på problemet med dyrepåkjørsler. Kostnadene i dette prosjektet er beregnet til under 8 millioner.