Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1092 (2019-2020)
Innlevert: 28.02.2020
Sendt: 28.02.2020
Besvart: 10.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Vil statsråden se på om det kan finnes løsninger for situasjonen der det ikke finnes alternativ kollektivtransport til ekspressbussen, og vil statsråden sammen med bussnæringen ta initiativ til å bedre vilkårene bor ekspressbussnæringen?

Begrunnelse

Ekspressbusser som kjører over lengre strekninger og binder landet sammen er en viktig del av kollektivtransporten. Når ekspressbussen ikke kommer fram dit den skal, eksempelvis på grunn av stengte fjelloverganger blir mange passasjerer overlatt til seg selv. Stengte fjelloverganger gjør også at ekspressbussene må endre kjørerute, og dermed mister mange muligheten til å ta ekspressbussen som planlagt. Et eksempel på dette er i Ottadalen, der mange benytter seg av tilbudet til ekspressbussen for å komme seg til eksempelvis Otta, for så å ta toget fra der. Et godt eksempel på ekspressbussen sin rolle i kollektivtransporten.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Fylkeskommunene har ansvar for den lokale kollektivtrafikken innad i hvert fylke. Dette innebærer ansvar for et helhetlig rutetilbud og takster m.m. Fylkeskommunenes frie inntekter skal dekke tilskudd til det lokale kollektivtilbudet.
Regjeringen har allerede tatt grep for å bedre vilkårene for ekspressbussnæringen. Våren 2019 fremmet vi en lovproposisjon for Stortinget for å sikre at regionreformen ikke fikk utilsiktede konsekvenser for etableringen av kommersielle langruter. Forslaget innebar også en liberalisering av ekspressbusspolitikken.
Med hjemmel i lovendringen som ble vedtatt av Stortinget har Samferdselsdepartementet fastsatt i forskrift at bussruter ikke skal behovsprøves når rutelengden er over 80 km. Videre skal bussruter der passasjerene blir tatt opp eller satt av på en flyplass, heller ikke behovsprøves uavhengig av rutelengden. Lov- og forskriftsendringene trådte i kraft 1. januar 2020.
Etter liberaliseringen av ekspressbussrutene har næringen stor frihet til å utforme rutetilbudet. Jeg har ikke konkrete planer om ytterligere endringer i rammevilkårene for ekspressbussnæringen. Dersom fylkeskommunene ønsker det har de anledning til
å kjøpe tjenester på langruter som ikke er kommersielt drivverdige.
Det er også fylkeskommunene som har ansvaret for å sikre og tilrettelegge for nødvendig og regionalt tilpasset transportberedskap i fylket, f.eks. i forbindelse med stengte fjelloverganger.