Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:999 (2019-2020)
Innlevert: 18.02.2020
Sendt: 18.02.2020
Besvart: 27.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Er planene om ny riksvei fra Timenes til Kjevik flyplass i Kristiansand i tråd med nullvekstmålet for biltrafikk i de store byene?

Begrunnelse

Kristiansandsregionen har de siste syv årene hatt belønningsavtale med samferdselsdepartementet, med mål om at biltrafikken ikke skal vokse. For perioden 2017-2019 er belønningsmidlene på 300 millioner kroner. Disse pengene er brukt på nye sykkelveier, flere bussruter, ny rutebilstasjon, og kampanjer som «Beintøft» og «Jeg kjører grønt». Samtidig planlegger Statens Vegvesen og Kristiansand kommune ny vei fra E18 (Timenes) til Kjevik flyplass. Denne veien vil ifølge Statens Vegvesens beregninger øke biltrafikken på strekningen med 1200 kjøretøy i gjennomsnitt per dag. Finansieringen av denne nye veien er ikke avklart, men den er kostnadsberegnet til 1,35 milliarder kroner. Staten har satt av 350 millioner kroner til å delfinansiere denne veien gjennom nasjonal transportplan, den resterende milliarden vil mest sannsynlig bli finansiert av bompenger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Formålet med rv. 41/rv. 451 Timenes–Kjevik er å bedre atkomsten til Kristiansand lufthavn, Kjevik. Veien vil samtidig forbedre trafikksikkerheten og nærmiljøet ved Hamresanden. Dette vil, som beskrevet i planbeskrivelsen, kunne gi muligheter for en forbedret kollektivtransport for boligområdene og til og fra flyplassen fordi deler av eksisterende rv. 41 blir forbeholdt kollektivtransport. Planen muliggjør dessuten en hovedakse for gang-/sykkelvei fra E18 til Kjevik.
I beregningene som ligger til grunn for prosjektet, er hele trafikken i Agder-området analysert. Beregningene viser at det er sannsynlig med en liten økning i trafikkmengde fra en ÅDT på 12 300 (nullalternativ) til en ÅDT på 13 500, noe som utgjør 1 200 kjøretøy. Det kan være uheldig å se på tallene fra slike beregninger isolert sett. Beregningene gjelder eksempelvis all trafikk, og skiller ikke ut gjennomgangstrafikk eller næringstransport (som er unntatt fra nullvekstmålet). Det er ikke tatt høyde for at det settes opp bomstasjoner på strekningen rv. 41/rv. 451 Timenes–Kjevik, noe som vil kunne gi en avvisende effekt.
Det er viktig å påpeke at nullvekstmålet skal gjelde innenfor hele området, og at det dermed er trafikkmengden innenfor et større område som skal ha nullvekst. I praksis vil det si at trafikken i noen deler av byområdet kan øke, men at det da må være reduksjon i andre deler.
Virkemidlene som ligger til grunn for belønningsavtalen (og en eventuelt senere byvekstavtale), som skal bidra til nullvekst, må ses i sammenheng. Jeg er opptatt av at samferdsel- og bypolitikken vår skal virke etter intensjonene om at klimagassutslippene skal reduseres i Norge. Dersom det ligger an til at personbiltrafikken øker, må virkemiddelbruken justeres.