Skriftlig spørsmål fra Marius Meisfjord Jøsevold (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:962 (2019-2020)
Innlevert: 14.02.2020
Sendt: 14.02.2020
Besvart: 19.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Marius Meisfjord Jøsevold (SV)

Spørsmål

Marius Meisfjord Jøsevold (SV): Kan det bekreftes at Samferdselsdepartementet ikke vil bestille eller støtte nye utredninger om flyplass i Drevja-dalen i Vefsn, en lokalitet som Luftfartstilsynet og Avinor en rekke ganger har frarådet?

Begrunnelse

Ordførerne i Vefsn og Alstahaug har sendt brev til samferdselsministeren der det ønskes støtte til nye utredninger og vurderinger av flyplass i Drevja/ Elsfjord (Drevjadalen) på Helgeland.
Det aktuelle stedet, Drevja/ Elsfjord ble utredet og frarådet som sted for flyplass en rekke ganger av Avinor og Luftfartstilsynet. Senest i en rapport fra Luftfartstilsynet for Samferdselsdepartementet 9. februar 2011. I rapporten står det blant annet:

«Luftfartstilsynet vurderer at lokalitetens plassering i Drevjadalen kan være svært utsatt for turbulens og vindskjær. Dette på bakgrunn av rullebanens plassering rett under høye fjell mot nordvest og sørøst. Over fjellandskap kan dette føre til turbulens med store vertikalforflytninger som kan gjøre det vanskelig å holde fly under kontroll.»

Luftfartstilsynet kan bekrefte at verken terrenghindre eller kraftig turbulens er endret i 2020: (Rana Blad 07.02.2020).

«Status er uendret siden 2011, både når det gjelder vær og innflygingsforhold. Både vindforhold (turbulensproblematikk), sikt og skyhøyde vil være utfordrende vurdert opp mot flysikkerhet og etablering neste generasjons lufthavn.»

Stortinget har for lengst sagt ja til ny flyplass ved Mo i Rana og har satt av betydelige statlige midler til utbyggingen, og med ambisjon om oppstart med lokale midler raskest mulig.
Statsministeren har flere ganger det siste halvåret sagt at flyplassen skal bygges og pengene bevilges. Fylkestinget i Nordland har fem ganger vedtatt hvordan de ønsker flyplasstrukturen på Helgeland skal se ut i framtida.
Tidligere samferdselsminister, Jon Georg Dale, ga 05.02.2019 klarsignal til at Polarsirkelen Lufthavnutvikling gjennomfører en konkurranse. Nå er det kåret en vinner av totalkontrakt for signering.
Statsråd Dale understreket også før jul at:

«Folk på Helgeland kan være sikre på at vi jobber mot ett mål og det er at flyplassen skal bygges, og det så raskt som mulig.»

Næringslivet i 8 kommuner på Helgeland har investert 60 millioner for å få fram alle planer og gjennomføre konkurransen for å skaffe regionen det flytilbudet den fortjener.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Av bakgrunnen for spørsmålet fremgår det at Samferdselsdepartementet har stor pågang fra flere lokalmiljøer på Helgeland, som hver for seg har litt ulike syn på hvilke hensyn som bør vektlegges i flyplassaken. Felles for dem alle er at de har forståelige ønsker om et godt transporttilbud for innbyggerne de representerer.
Samtidig ser jeg at det også går en debatt hvor det stilles spørsmål ved om ny teknologi gjør at tidligere vurderinger av lokaliseringsalternativer ikke lenger bygger på fullstendig kunnskap om hva som er mulig eller teknisk-sikkerhetsmessig forsvarlig.
I Nasjonal Transportplan 2018-2029 er det lagt opp til at staten skal bidra med midler til ny flyplass i Mo i Rana (1,47 mrd. kr) i siste del av planperioden, altså i perioden 2024-2029. Det går også fram av NTP at det tas sikte på oppstart av prosjektet ved bruk av lokale bidrag i første del av planperioden. Vi arbeider nå med å vurdere mulige gjennomføringsmodeller for finansiering, utbygging og drift av lufthavna.
Det foreligger ingen planer om en ny vurdering av lokalisering av storflyplass på Helgeland nå.