Marius Meisfjord Jøsevold (SV): Kan det bekreftes at Samferdselsdepartementet ikke vil bestille eller støtte nye utredninger om flyplass i Drevja-dalen i Vefsn, en lokalitet som Luftfartstilsynet og Avinor en rekke ganger har frarådet?
Begrunnelse
Ordførerne i Vefsn og Alstahaug har sendt brev til samferdselsministeren der det ønskes støtte til nye utredninger og vurderinger av flyplass i Drevja/ Elsfjord (Drevjadalen) på Helgeland.
Det aktuelle stedet, Drevja/ Elsfjord ble utredet og frarådet som sted for flyplass en rekke ganger av Avinor og Luftfartstilsynet. Senest i en rapport fra Luftfartstilsynet for Samferdselsdepartementet 9. februar 2011. I rapporten står det blant annet:
«Luftfartstilsynet vurderer at lokalitetens plassering i Drevjadalen kan være svært utsatt for turbulens og vindskjær. Dette på bakgrunn av rullebanens plassering rett under høye fjell mot nordvest og sørøst. Over fjellandskap kan dette føre til turbulens med store vertikalforflytninger som kan gjøre det vanskelig å holde fly under kontroll.»
Luftfartstilsynet kan bekrefte at verken terrenghindre eller kraftig turbulens er endret i 2020: (Rana Blad 07.02.2020).
«Status er uendret siden 2011, både når det gjelder vær og innflygingsforhold. Både vindforhold (turbulensproblematikk), sikt og skyhøyde vil være utfordrende vurdert opp mot flysikkerhet og etablering neste generasjons lufthavn.»
Stortinget har for lengst sagt ja til ny flyplass ved Mo i Rana og har satt av betydelige statlige midler til utbyggingen, og med ambisjon om oppstart med lokale midler raskest mulig.
Statsministeren har flere ganger det siste halvåret sagt at flyplassen skal bygges og pengene bevilges. Fylkestinget i Nordland har fem ganger vedtatt hvordan de ønsker flyplasstrukturen på Helgeland skal se ut i framtida.
Tidligere samferdselsminister, Jon Georg Dale, ga 05.02.2019 klarsignal til at Polarsirkelen Lufthavnutvikling gjennomfører en konkurranse. Nå er det kåret en vinner av totalkontrakt for signering.
Statsråd Dale understreket også før jul at:
«Folk på Helgeland kan være sikre på at vi jobber mot ett mål og det er at flyplassen skal bygges, og det så raskt som mulig.»
Næringslivet i 8 kommuner på Helgeland har investert 60 millioner for å få fram alle planer og gjennomføre konkurransen for å skaffe regionen det flytilbudet den fortjener.