Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:956 (2019-2020)
Innlevert: 13.02.2020
Sendt: 14.02.2020
Besvart: 21.02.2020 av fiskeri- og sjømatminister Geir Inge Sivertsen

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Yrkesfiskere i Oslo er stengt ute fra områder pga. verning, samtidig som fritidsfiskere/turistfiske får pågå, tilsynelatende helt uten kontroll og sanksjoner.
Hva vil statsråden gjøre med dette, og er praksisen til Oslo Havn med så høye kaileieutgifter for yrkesfiskere akseptable og innenfor regelverk?

Begrunnelse

En utfordring for fiskerne i Oslofjorden er fredning av områder. Det er ikke tvil om at torskebestanden i Oslofjorden er trua, og derfor er det greit at yrkesfiskerne skal la den være i fred. Men hva hjelper det når turistfisket får pågå for fullt. Sp har lagt inn mer midler til kontroll av turistfiske i sitt alternative budsjett, og vil ha svar fra fiskeriministeren på hva han vil gjøre.

Geir Inge Sivertsen (H)

Svar

Geir Inge Sivertsen: Reguleringene som forbyr å fiske torsk innenfor grunnlinjen fra Telemark til grensen til Sverige gjelder for alle, både yrkesfiskere, fritidsfiskere og turister. Et intensivt fritidsfiske er blant årsakene til at bestandene av kysttorsk er så kraftig redusert, i tillegg til at miljø- og klimamessige endringer har påvirket forholdene i området.
Tiltakene er både nødvendige og strenge fordi det står svært dårlig til for kysttorsken i dette området. Dersom man får levedyktig torsk på kroken, skal denne slippes forsiktig ut igjen. I tillegg er sentrale gytefelt vernet for alt fiske i hovedperioden for torskens gyting, fra 1. januar til 30. april.
Av hensyn til yrkesfiskeres driftsgrunnlag og mottaksstrukturen i området er det likevel gitt en begrenset dispensasjonsadgang for noen yrkesfiskere.
Fiskeridirektoratet og Sjøtjenesten er til stede for kontroll og gjør dessuten en innsats med å formidle reglene på flere språk. Samtidig som vi kan utøve kontroll, kan vi ikke være til stede overalt. Vi er derfor avhengig av at regelverket kommuniseres på flere vis. Reglene om vernet av torsken har spredd seg godt blant fiskere og på sosiale medier.
Når det gjelder spørsmålet om praksisen med kaileieutgifter, har jeg fått opplyst fra Samferdselsdepartementet at dette er underlagt alminnelige privatrettslige regler. Kommuner kan dekke kostnader til bruk av havnen gjennom avgift og vederlag. Kostnader som følger av kommunens ansvar for fremkommelighet i eget sjøområde og utøvelse av offentlig myndighet kan dekkes gjennom farvannsavgift. Det følger av havne- og farvannsloven § 36 at farvannsavgiften ikke skal overskride selvkost. Betaling for kaileie er imidlertid betaling for en havnetjeneste som er en del av havnens kommersielle drift, og fastsettelse av slike priser følger alminnelige privatrettslige regler.