Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:933 (2019-2020)
Innlevert: 12.02.2020
Sendt: 12.02.2020
Besvart: 17.02.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Spørsmålet om frisørtilbud til hjemmeboende eldre i Moss er et prinsipielt spørsmål som vil ha betydning for hele kommune-Norge. Slike tilpassede tjenester kan vurderes som allmennyttige og ikke en del av et kommersielt marked, uavhengig om brukeren bor på institusjon eller hjemme.
På hvilket grunnlag kan Moss kommune være trygg på at de kan tilby denne tjenesten også til hjemmeboende eldre?

Begrunnelse

Moss kommune har avviklet frisørtilbud til hjemmeboende eldre under henvisning til at tilbudet kan virke konkurransevridende og dermed i strid med EØS avtalen. Statsråden har i et tidligere svar til Bjørnar Moxness i samme sak avvist at dette tilbudet rammes av EØS og svarte følgende:

«EØS-reglene om offentlig støtte forbyr ikke norske kommuner å tilby velferdstjenester til sine innbyggere (...). Videre gir EØS-reglene om offentlig støtte kommunene et vidt handlingsrom for å tilby sine innbyggere subsidierte allmennyttige tjenester, dersom private aktører ikke tilbyr den aktuelle tjenesten i det omfang eller på de vilkår kommunen anser nødvendig. Kommunen har stor frihet til å definere hva som skal anses som allmennyttige tjenester. Utgangspunktet er at det offentlige kan dekke kostnadene ved å tilby slike tjenester fullt ut, så lenge det skjer på en transparent måte. På denne bakgrunn kan jeg ikke se at EØS-avtalen pålegger Moss kommune å avvikle tilbudet til hjemmeboende eldre, slik kommunens oppfatning synes å være (…) EØS-avtalen forbyr ikke kommunene å drive aktivitet som er tillatt etter norsk rett (...). Vanlige kommunale velferdstjenester som barnehage, SFO, kulturskole, eldreomsorg og lignende anses i hovedsak som ikke-økonomisk aktivitet, og reguleres dermed ikke av statsstøtteregelverket.»

Mange kommuner vil ha tilbud som er i gråsonen mellom kommunale tilbud og kommersielle tilbud. Det er ikke uvanlig at institusjoner og eldresentre tilbyr lokaler og utstyr til tjenester som fotterapi og frisør, selv om den som utfører arbeidet ikke er ansatt i kommunen. Det er viktig å trygge kommunene på at de kan stille lokaler og utstyr tilgengelig og at det kan ansees som et ledd i arbeidet med å legge til rette for eldre med ulike grader av pleiebehov uten at det er i konkurranse med kommersielle aktører i markedet.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: EØS-reglene om offentlig støtte gir kommunene et vidt handlingsrom for å definere hva som skal anses som allmennyttige tjenester. Dette kan kommunen gjøre dersom private aktører ikke tilbyr den aktuelle tjenesten i det omfang eller på de vilkår kommunen anser nødvendig. Kommunen kan enten levere slike tjenester selv eller kompensere private aktører for kostnadene ved å tilby slike tjenester på vegne av kommunen.
Jeg er enig i at det i visse tilfeller kan være vanskelig å trekke grensen mellom kommunale allmennyttige tjenester og kommersielle tilbud. Dersom kommunen velger å drive kommersiell aktivitet, må dette gjøres på samme vilkår som de private. Jeg kan imidlertid vanskelig se at det å tilby velferdstjenester til hjemmeboende eldre i særlig grad vil falle innenfor det som må regnes som rene kommersielle tjenester, selv om dette vil avhenge av hvordan den konkrete tjeneste utformes og hva slags omfang den har.
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) som ansvarlig for EØS-regelverket om offentlig støtte gir råd og veiledning til kommuner ved slike problemstillinger, og avklarer spørsmål med ESA om nødvendig. Videre kan KS i utgangspunktet tilby veiledning i slike saker.
I den konkrete saken har verken Moss kommune eller KS vært i kontakt med NFD.