Siv Henriette Jacobsen (A): Det er kritisk å få fortgang i å løse alle transportutfordringer på riksveg 19 gjennom Moss. Likevel er det slik at de foreslåtte alternativene i hovedsak kun vil løse utfordringer med fergetrafikken som utgjør 30 prosent av trafikken på denne strekningen.
Hvilke løsninger ser statsråden for seg for den øvrige trafikken, og hvordan kan slike løsninger finansieres?
Begrunnelse
Riksveg 19 i Moss er gitt prioritet i Nasjonal Transportplan (2018-2029), som ble behandlet i Stortinget i juni 2017. Prosjektet omfatter planlegging av ny riksveg 19 mellom E6 og Moss ferjekai.
Målet med den nye riksvegen er å bedre fremkommeligheten for riksvegtrafikken i Moss mellom ferjeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid, og trafikken i og gjennom byen skal ikke lenger være til hinder for utviklingen av et godt bymiljø. Det er også et mål å legge til rette for alternative transportformer enn privatbil, samt å at nivåene for støy og lokal forurensning skal holdes innenfor nasjonale mål. En løsning som kun retter seg inn mot fergetrafikken kan medføre at trafikkutfordringene i Moss vedvarer, da 70 prosent av trafikken ikke kommer fra ferga. Det vil være mulig å nå målene for den øvrige trafikken gjennom trafikkbegrensende tiltak som planlegging/regulering, gang/sykkel og kollektiv. Slike løsninger krever imidlertid også finansiering og det er per i dag mangel på tilgjengelige midler for å kunne ta i bruk slike løsninger.