Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:829 (2019-2020)
Innlevert: 31.01.2020
Sendt: 31.01.2020
Besvart: 11.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Ya bru på riksveg 3 på Kvikne, Tynset, har fått så store skader at den fra september 2019 kun har et kjørefelt. Rv. 3 har en ÅDT på 2500 køyretøy der tungbilene utgjør over 35 prosent på denne brua. Brua må byttes ut og da er man avhengig av reguleringsplan og bevilgninger.
Er det slik at bruer som denne, farlig for trafikantene, må vente på rullering av handlingsplan og NTP før en ev. starter opp reguleringsplanarbeidet?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er riktig at skader på Ya bru på rv 3 i Østerdalen har utviklet seg betydelig de siste to årene, og at brua har så store skader nå at det ikke er forsvarlig å ha trafikk i begge kjørefelt. Strekningen har siden høsten 2019 vært snevret inn til ett kjørefelt med lysregulering. Dette fører til redusert framkommelighet på rv 3, som er en viktig hovedveg, spesielt for tungtransporten. ÅDT på strekningen er ca. 2300 kjt/døgn, andel tunge kjøretøy er 37 pst.
En utbedring av brua krever reguleringsplan, blant annet fordi det må anlegges omkjøringsveg i byggeperioden. Statens vegvesen vurderer nå om de kan starte reguleringsplanprosessen innenfor tildelte rammer.