Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:768 (2019-2020)
Innlevert: 24.01.2020
Sendt: 27.01.2020
Besvart: 04.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Kan statsråden redegjøre for den videre prosessen for å realisere InterCity Østfoldbanen, og hvilken fremdrift kan berørte kommuner, enkeltpersoner og næringsliv forvente i jernbaneutbyggingen?

Begrunnelse

Jeg vil starte med å gratulere statsråden med nye og viktige oppgaver.
I en lengre periode har jernbaneutbyggingen i Østfold vært uavklart. I statsbudsjettet for 2020 beskrev regjeringen planlegging av InterCity Østfoldbanen. Slik det fremgår av proposisjonen er det kjent at Bane Nor venter vesentlige høyere kostnader for prosjektet i dets nåværende form, enn det som ligger til grunn for Nasjonal transportplan 2018–2029. Videre står det følgende i statsbudsjettet for 2020: «det er ikke aktuelt å gå videre med prosjektet i dets nåværende form.»
7. januar la Jernbanedirektoratet frem utredninger med oppdatert grunnlag for mulighetsstudie Østfoldbanen og vurderinger av alternativ utbyggingsrekkefølge. Utredningen viser at ny pris for InterCity Østfoldbanen er estimert til 63 milliarder.
Det er en felles forståelse om nødvendigheten av å se på mulige kostnadsreduksjoner. Det er samtidig viktig å minne om at kostnadene for Østfoldbanen er ikke høyere enn andre jernbaneutbygginger når prisen sammenlignes per kilometer.
Byer, lokalsamfunn, enkeltpersoner, huseiere og næringsliv står i en svært krevende situasjon med manglende avklaring om videre jernbaneutbygging. Næringsliv kvier seg for å gjøre investering og privatpersoner vet ikke om hjemmet deres vil bli berørt av jernbaneutbygging. Dette setter lokalsamfunn i en uakseptabel uavklart situasjon preget av usikkerhet.
Norge har som mål å redusere utslippet av klimagasser med minst 40 prosent innen 2030. Jernbaneutbygging må ses som en del av å endre transportmønstre. Få avganger og lite pålitelighet gjør tog til et mindre attraktivt reisealternativ for pendlere. Med ny toglinje forventer Bane Nor en økning i antall reisende fra østfoldbyene med 1,8 millioner pr. år, 1400 færre personbilturer til Oslo pr. døgn og 17.200 tonn lavere CO2- utslipp pr. år.
Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale har uttalt følgende i svar på skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:658 (2019-2020)):

«Ambisjonen om å tilby passasjerane to tog i timen til Sarpsborg og fire tog i timen til Fredrikstad ligg fast. Difor arbeider regjeringa i lys av ny informasjon med å finne best mogleg måte å realisere det på.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I svar til stortingsrepresentant Bengt Fasteraune på spørsmål nr. 754 har eg òg orientert om vidare framdrift for arbeidet på InterCity-strekningane på blant anna Østfoldbana. Som eg viser til i svaret har Jernbanedirektoratet nyleg sendt eit omfattande kunnskapsgrunnlag. Rapporten oppdaterer vurderingane frå moglegheitsstudien frå 2011 som såg på ulike traséalternativ for InterCity-utbygging mellom Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. I lys av dagens erfaring med kostnadstall for dobbeltspora jernbane og kompliserte grunnforhold har Jernbanedirektoratet vurdert om det vil bli betre måloppnåing og høgare samfunnsnytte med alternativ til dagens trasé. Samferdselsdepartementet er nødd til å gå grundig inn i grunnlaget frå Jernbanedirektorat og sjå på kva alternativ vi har for vegen vidare.
Regjeringa arbeider no med framlegg til ny nasjonal transportplan for 2022-2033 og vil legge denne fram for Stortinget våren 2021. I nasjonal transportplan 2022-2033 vil eg legge fram for Stortinget korleis regjeringa ser for seg å løyse dei store transport- og klimautfordringane. I den anledning har vi invitert fylkeskommunene, dei største bykommunene og Sametinget til å kome med innspel til arbeidet med nasjonal transportplan med tanke på utfordringar, mål og prioriteringar som skal løysast i dei ulike korridorane gjennom transportpolitikken.