Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:733 (2019-2020)
Innlevert: 19.01.2020
Sendt: 20.01.2020
Besvart: 23.01.2020 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kunnskapsdepartementet ga 16. desember 2019 OsloMet fullmakt til å inngå fremforhandlet avtale med Hemfosa Samfunnsbygg AS om leie av lokaler på Kjeller frem til 14. august 2043.
Står denne fullmakten fortsatt ved lag, står styret ved OsloMet fritt til å fatte beslutning i denne saken eller innebærer statsrådens krav til arealeffektivitet et krav til OsloMet om å legge ned aktiviteten på Kjeller?

Begrunnelse

Etter en lengre prosess vedtok styret ved OsloMet i oktober 2018 å bli på Kjeller. En leieavtale med Hemfosa ble forhandlet fram og styret vedtok deretter i mars 2019 å be administrasjonen ferdigforhandle en leieavtale og sende avtalen til Kunnskapsdepartementet (KD) for å få den godkjent.
I tilbakemelding av 16. desember 2019 skriver KD at «Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har vurdert saken og motsetter seg ikke at OsloMet inngår tilleggsavtalen med Hemfosa Samfunnsbygg AS. OsloMet – storbyuniversitetet har med dette fullmakt til å inngå leiekontrakten innenfor virksomhetens uendrede budsjettrammer.»
KD og KMD har således så sent som i desember 2019 gitt tilslutning til at OsloMet skal kunne inngå en langsiktig leieavtale og videreføre sin aktivitet på Kjeller frem til 2043.
Trass i dette åpner rektor Curt Rice nå for omkamp om OsloMets lokalisering på Kjeller. Til Khrono 15. januar sier Rice at «Slik det ser ut nå mener jeg at samlokalisering i Pilestredet vil gi OsloMet de beste mulighetene for virksomhet i framtiden. Jeg heller derfor i retning av å ikke inngå ny leiekontrakt på Kjeller. Det er imidlertid viktig for meg å få organisasjonens vurdering av dette, før jeg kan fremme en sak for universitetsstyret.»
I et brev fra Rice til OsloMet heter det at «De krevende avveiningene i denne saken er likevel ikke først og fremst begrunnet i økonomi. Vi er også i en periode med økt fokus på miljø og bærekraft. Kunnskapsdepartementet har begynt å måle oss på hvor miljøvennlig vi drifter våre institusjoner og et av de sentrale momentene deres arealeffektivitet.»
Til Khrono 15. januar utdyper Rice at «I den grønne konkurransen som Iselin Nybø lanserte på kontaktkonferansen denne uken er arealeffektivitet en av kategoriene som universiteter og høgskoler skal konkurrere på. Dessuten har kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland sagt at staten skal leie mindre fra private aktører. Dermed er vi under et betydelig press om høyere arealeffektivitet.»
Beslutningen om lokalisering tilkommer styret. Rice trekker imidlertid frem føringer fra regjeringen som argument for å legge ned på Kjeller. Det er derfor av betydning å få avklart hvorvidt regjeringen legger press på OsloMet om å legge ned på Kjeller.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Kunnskapsdepartementet ga 16. desember 2019 OsloMet – storbyuniversitetet fullmakt til å inngå leieavtale med Hemfosa Samfunnsbygg AS om leie av lokaler på Kjeller, innenfor universitetets uendrede budsjettrammer. Fullmakten gjelder for den fremforhandlede leieavtalen som er utformet som en tilleggsavtale til opprinnelig kontrakt. Leiekontrakten gjelder for den ordinære driften for virksomheten innenfor det samme konseptet som tidligere.
I henhold til instruks om håndtering av bygge- og leiesaker i statlig sivil sektor skal inngåelse av kontrakter om leie av lokaler i markedet der summen av fremtidige leieforpliktelser er på 100 mill. kroner eller mer, forelegges for Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har vurdert saken og motsetter seg ikke at OsloMet inngår tilleggsavtalen med Hemfosa Samfunnsbygg AS.
Universitetene og høyskolene har et selvstendig ansvar for å treffe beslutning om sin studiestedsstruktur. Hvilke studiesteder en institusjon skal ha, hvordan utdanning og forskning skal organiseres og hva som skal tilbys hvor, er en del av ansvaret til styret for institusjonen.
Regjeringen har fastsatt et mål om å redusere kostnadene for leie av kontorlokaler i markedet med 15 pst. innen 2029, jf. Prop. 1 S (2019–2020) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Dette gjelder kun for kontorlokaler. Universitets- og høyskolebygg er i hovedsak formålsbygg med både spesialrom og kontorlokaler.
I regjeringens Langtidsplan for forskning og høyere utdanning (Meld. St. 4 2018–2019) fremgår det tydelig at bygg er en viktig innsatsfaktor på lik linje med andre ressurser i forskning og høyere utdanning. Regjeringen forventer at investeringer i universitets- og høyskolebygg skal være kostnadseffektive, men samtidig bidra til innovasjon og klima- og miljøvennlige løsninger.
Det foreligger ingen nye forhold vedrørende krav til arealeffektivitet eller miljø som innebærer at Kunnskapsdepartementet vil foreta en ny vurdering av saken. Fullmakten til å inngå den konkrete leieavtalen ligger fast. Det er styret ved OsloMet som må fatte beslutningen om institusjonen ønsker å inngå denne avtalen.