Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:658 (2019-2020)
Innlevert: 09.01.2020
Sendt: 09.01.2020
Besvart: 14.01.2020 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Går regjeringen bort fra sine løfter om InterCity gjennom Østfold, og når kan det forventes en endelig avklaring?

Begrunnelse

7. januar la Jernbanedirektoratet frem utredninger med oppdatert grunnlag for mulighetsstudie Østfoldbanen og vurderinger av alternativ utbyggingsrekkefølge.
Utredningen viser at ny pris for InterCity Østfoldbanen er estimert til 63 milliarder.
I sin kommentar til utredningene har statsråden uttalt følgende til NRK:

«Det er helt uhåndterlige kostnader. Vi har sett for oss å bruke 20 milliarder kroner på dette, og det er fryktelig mye penger. Og tre ganger så mye er naturligvis uhåndterlig.»

Videre siteres statsråden på følgende:

«Vi må se på dette på nytt og finne ut hvordan vi skal håndtere det videre. Ambisjonen er fortsatt å gi et godt tilbud til de reisende på Østfoldbanen, men nå må vi på største alvor se etter alternativer som koster mindre.»

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Kostnadane for utbygging av InterCity på strekninga Haug-Seut og Seut-Klavestad har auka dramatisk i høve til NTP 2018-2029. I ein slik situasjon er det regjeringa si plikt å sørge for at utbygginga blir gjennomgått på nytt. Samferdselsdepartementet har no mottatt ei fagleg utgreiing som viser at det er ikkje er mogeleg innanfor det utbyggingskonseptet som hittil er lagt til grunn å koma ned mot kostnadsnivået i NTP 2018-2029. Dette gjer at regjeringa no må gå igjennom det faglege grunnlaget for å sjå på kva alternativ vi har for vegen vidare.
Regjeringen har styrket jernbanen kraftig. Jernbanebudsjettet har økt med 80 % sidan regjeringsskiftet, ei vesentlig forbedring frå den rød-grønne perioden. Samtidig har inga anna nyare regjering satsa meir på Østfoldbana. Aktiviteten på Follobana og Sandbukta-Moss-Såstad vitnar om det. Det skal heller ikkje vere tvil om at regjeringa også vil gi pendlarane i Nedre-Glomma eit betre tilbod. Ambisjonen om å tilby passasjerane to tog i timen til Sarpsborg og fire tog i timen til Fredrikstad ligg fast. Difor arbeider regjeringa i lys av ny informasjon med å finne best mogleg måte å realisere det på.