Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:614 (2019-2020)
Innlevert: 20.12.2019
Sendt: 23.12.2019
Besvart: 08.01.2020 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hva skal regjeringen gjøre for å unngå tilfeller som Fagarbeideren AS generelt og i statens prosjekter spesielt, og vil statsråden utvide ordningen med solidaransvar til å gjelde profesjonelle byggherrer, i alle fall statlige byggherrer som Statsbygg og Forsvarsbygg og i andre store statlige prosjekter, ikke bare hovedentreprenør?

Begrunnelse

Viser til VGs dekning av selskapet Fagarbeideren AS, som blant annet har jobbet på Politiets nasjonale beredskapssenter.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: I spørsmålet vises det til en sak hvor det er blitt avdekket flere mulige lovstridige forhold ved et bemanningsforetak, blant annet manglende utbetaling av lønn til ansatte. Forholdene er blitt avdekket i et samarbeid mellom kartleggings- og hjelpetiltak initiert av partene i arbeidslivet og de offentlige myndighetene som samarbeider ved arbeidslivskriminalitetssenteret i Oslo. De berørte arbeidstakernes personlige engasjement, kombinert med vår erfaring med trepartssamarbeid i arbeidslivet og det brede myndighetssamarbeidet som er blitt etablert mot arbeidslivskriminalitet, har bidratt til å trekke forholdene fram i lyset.
Det er viktig å videreføre og forsterke innsatsen mot kriminalitet i arbeidslivet. Hovedretningen for regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet er et bredt samarbeid mellom alle aktører i det organiserte arbeidslivet og koordinert innsats fra offentlige myndigheter. Strategien ble sist oppdatert og revidert i 2019. Mange tiltak er nå under gjennomføring.
Regelverket for innleie er blitt strammet inn. Regjeringen arbeider nå med forslag til tiltak for å styrke etterlevelsen av innleiereglene. Arbeids- og sosialdepartementet har hatt på høring et forslag om at Arbeidstilsynet kan føre tilsyn med innleie- og likebehandlingsreglene i arbeidsmiljøloven. Her foreslås det blant annet at Arbeidstilsynet skal kunne gi pålegg og reaksjoner for brudd på reglene. Departementet vurderer nå høringsinnspillene og arbeider videre med saken.
Virksomheter som er oppdragsgivere har et særskilt ansvar for å motvirke arbeidslivskriminalitet ved å benytte underentreprenører som driver seriøst og etterlever regelverket. Myndighetene samarbeider med partene i arbeidslivet om tiltak som kan hjelpe private virksomheter til å finne fram til seriøse leverandører, blant annet gjennom digitale veiledere.
Et tiltak som nå er innført på innkjøpsområdet er eBevis – en tjeneste med sanntidsinformasjon som gjør det lettere for offentlige oppdragsgivere å kontrollere om leverandører er seriøse. Det vurderes om slike data også kan gjøres tilgjengelige for private oppdragsgivere.
Offentlige oppdragsgivere må følge forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Oppdragsgiver skal kreve dokumentasjon fra leverandør, gjennomføre nødvendig kontroll og ev. nødvendige sanksjoner for å følge opp at kravene til lønns- og arbeidsvilkår overholdes. Regelverket for offentlige anskaffelser ble endret i 2017 slik at det stilles strengere krav til bestillere og leverandører. For 2018 og 2019 er det også blitt gitt en fellesføring i tildelingsbrevene til alle offentlige virksomheter om at de må gjennomføre og følge opp anskaffelsene sine på en slik måte at det motvirker arbeidslivskriminalitet. Det vil nå bli gjennomført en kunnskapsoppsummering om hvordan offentlige virksomheter etterlever regelverket og hvilke grep de har tatt for å forhindre arbeidslivskriminalitet i sine anskaffelser.
Ordningen med solidaransvar for oppdragsgivere er knyttet til allmenngjøringsordningen og ble innført i 2009. Daværende regjering vurderte at solidaransvar ikke skulle gjelde for bestiller/byggherre. Arbeids- og sosialdepartementet har nå tildelt Samfunnsøkonomisk analyse et FoU-prosjekt hvor det gjøres en bred gjennomgang av allmenngjøringsordningen. Prosjektet avsluttes sommeren 2021. Vurderinger av eventuelle endringer regelverket vil det være mest naturlig å eventuelt gjøre etter at resultatene fra denne evalueringen foreligger.