Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvor mye penger bruker Bane NOR årlig på kommunikasjon, merkevarebygging og designarbeid, hhv. internt i egen organisasjon og gjennom kjøp av tjenester fra eksterne, og mener statsråden som eier at dette er en fornuftig pengebruk?
Begrunnelse
Ifølge Minerva 10. desember 2019 er det 50 personer som er ansatt for å jobbe med kommunikasjon i Bane NOR. Til sammenligning har First House, som er et av Norges største kommunikasjonsbyråer, 35 ansatte. I følge pressesjef i Bane NOR, Thor Erik Skarpen, har Bane NOR til sammen tolv personer med titler som direktør, sjef eller leder innenfor kommunikasjon.
12. november i år kom det frem gjennom Kampanje at Creuna hadde vunnet konkurransen om å drive merkevare- og designarbeid for Bane Nor i årene fremover. De får dermed oppgaven med å lage en merkevarestrategi for Bane Nor, en ny merkevareplattform, utvikle kommunikasjonskonsept, være rådgiver for Bane Nor i forvaltning og videreutvikling av merkevarepraksis og levere grafiske designtjenester. Avtalen om designtjenester har en ramme på 33 millioner kroner i en seksårsperiode. Det er i tillegg satt av 21 millioner kroner til merkevaretjenester i samme periode.
Bane NORs formål er «å sørge for tilgjengelig jernbaneinfrastruktur og effektive og brukervennlige tjenester, inkludert knutepunkts- og godsterminalutvikling.» Bane NOR SF er 100 prosent eid av staten og er underlagt Samferdselsdepartementet.