Skriftlig spørsmål fra Torleif Hamre (SV) til helseministeren

Dokument nr. 15:587 (2019-2020)
Innlevert: 17.12.2019
Sendt: 18.12.2019
Rette vedkommende: Eldre- og folkehelseministeren
Besvart: 07.01.2020 av eldre- og folkehelseminister Terje Søviknes

Torleif Hamre (SV)

Spørsmål

Torleif Hamre (SV): Dersom ordningen med statlig finansiering av eldreomsorgen, slik den er utformet i dag, skulle allmenngjøres, hva er totalanslaget på utgifter for staten, og hvor mye ville det medført i form av ekstra inntekter per kommune?

Begrunnelse

Den treårige prøveordningen med statlig finansiering av eldreomsorgen ble i første runde redusert fra opprinnelige 18 forsøkskommuner til seks kommuner som fortsatt er med. Nå er det vedtatt en fortsettelse av forsøket med utvidelse til seks nye kommuner.
Forsøket innebærer at ekstra midler settes inn for å finansiere eldreomsorgen i kommunene som deltar, sammenliknet med midlene de kommunene har til rådighet som driver eldreomsorgen på ordinær, kommunal måte. I tillegg til midlene avsatt i utgangspunktet, framgår det av endringene i statsbudsjettet for 2019 (kap. 761, post 65) at forsøket har hatt merutgifter inneværende år som etterbetales med 41,5 mill. kroner. Dette viser hvor store behovene er i eldreomsorgen generelt, og at uansett hvordan tjenestene organiseres, trengs det økte ressurser. På Statsbudsjettet for 2020. er det satt av 91,1 mill. kroner til inntektspåslag til deltakerkommunene (ref. svar på spørsmål 679 fra Finanskomiteen/Aps fraksjon av 15.10.2019)
I en situasjon der kommuneøkonomien gjennomgående er svært stram, er det naturlig å forvente betydelig interesse fra flere kommuner for en forsøksordning som innebærer at kommunene får friske tilleggsmidler til omsorgstjenestene sine. Dette kan ikke uten videre tolkes som en tilsvarende oppslutning om det politiske prinsippet som ligger til grunn for ordningen med statlig finansiering.
Forsøket gir en todeling av kommune-Norge, der noen utvalgte kommuner får en romsligere statlig finansiering av eldreomsorgen. Det store flertallet må greie seg med rammeoverføringene. Oppgavene de skal løse, er jo de samme. Så vet vi også at i hvert fall ett av regjeringspartiene har som mål at eldreomsorgen i alle kommuner skal organiseres etter samme prinsipp som nå utprøves i forsøksordningen. Om nivået på tjenestene med tilhørende finansiering ikke skal senkes, er det vanskelig å tenke seg at det vil være mulig uten betydelige kostnadsutslag. Disse ville det vært svært interessant å få vite mer om. Et alternativ ville være å sette kommunene bedre i stand til å utvikle omsorgstjenestene sine selv gjennom tilsvarende økninger i rammeoverføringene, eventuelt supplert med øremerkede tilskudd til særskilte satsinger, for eksempel til økt grunnbemanning med flere hele og faste stillinger, slik SV har foreslått.

Terje Søviknes (FrP)

Svar

Terje Søviknes: Jeg er opptatt av at alle som har behov for helse- og omsorgstjenester skal motta gode og trygge tjenester uansett hvor i landet de bor. Formålet med forsøket er å prøve ut om statlig finansiering gir økt likebehandling på tvers av kommunegrenser og riktigere behovsdekning.
Det er per 1.1.2020 fire kommuner som deltar i forsøket. Disse er kommunene Stjørdal, Selbu, Lillesand og Bjørnafjorden. I tillegg har Indre Østfold kommune fått bekreftelse om deltakelse. Stortinget har ved behandling av Helse- og omsorgsdepartementets budsjett for 2020 stilt seg bak regjeringens forslag om å utvide forsøket med ytterligere seks kommuner med oppstart senest i løpet av andre halvår 2020. Totalt tas det sikte på at 11 kommuner deltar i forsøket ut 2022.
I forsøket benyttes statlig finansieringsmodell og statlige tildelingskriterier. Finansieringen består av aktivitetstilskudd og et fast budsjett (rundsumstilskudd). Aktivitetstilskuddet skal finansiere tjenester kommunene tildeler innbyggerne gjennom enkeltvedtak. Det er utarbeidet statlige enhetspriser for de enkelte tjenestene. For øvrige omsorgstjenester, det vil si tjenester det ikke fattes vedtak om, eller forvaltningstjenester slik som drift av en tildelingsenhet, får forsøkskommunen et fast budsjett som de må holde seg innenfor.
Følgeevalueringen viser ar forsøkskommunene har innført en mer likeartet måte å tildele tjenester på og ser ut til å nærme seg hverandre når det gjelder sammensetning og nivå på tjenestene. Videre har forsøkskommunene økt sin kompetanse gjennom deltakelse i forsøket. Særlig har tildelingsenhetene blitt mer tverrfaglige og arbeider mer systematisk med brukermedvirkning. Kommunene har hatt økte utgifter til omsorgstjenester i forsøksperioden, men det er variasjon mellom kommunene. Det viser seg at mye av kostnadsveksten skyldes økning i behovet for tjenester, samt at enhetskostnadene ser ut til å øke for flere tjenester.
Kjente merutgifter til forsøket er kostnader til planlegging, gjennomføring og evaluering, samt inntektspåslaget på 4 pst. I tillegg kan utgiftene øke dersom aktiviteten i forsøkskommunene øker utover det som er lagt til grunn for kommunene generelt og dersom forsøkskommunenes priser er lavere enn de nasjonale enhetsprisene. Midlene kan kun nyttes til omsorgstjenester.
Forsøket skal etter planen pågå ut 2022. Det er derfor vanskelig å allerede nå anslå hvordan finansieringen av omsorgstjenesten vil se ut dersom denne måten å finansiere tjenestene på blir som i forsøket for alle landets kommuner. Dersom inntektspåslaget ikke blir videreført ved en utrulling, skal i prinsippet statens utgifter verken blir høyere eller lavere enn det kommunene har av utgifter i dag, bortsett fra eventuelle gjennomføringskostnader.