Skriftlig spørsmål fra Torleif Hamre (SV) til helseministeren

Dokument nr. 15:527 (2019-2020)
Innlevert: 11.12.2019
Sendt: 12.12.2019
Besvart: 20.12.2019 av helseminister Bent Høie

Torleif Hamre (SV)

Spørsmål

Torleif Hamre (SV): Tilskuddsmidlene til videregående utdanning i psykoterapi og psykoanalyse er i statsbudsjettet overført til regionale helseforetak.
Hvordan vil helseministeren sikre at midlene fortsatt øremerkes til dette formålet, at kompetansemiljøene fra den gamle tilskuddsordningen trekkes inn i ny forvaltning av midlene, om de eventuelt samles i ett helseforetak, og hvordan vil helseministeren planlegge for en videreføring av tilskuddsordningen i kommende år?

Begrunnelse

Den individuelle tilskuddsordningen for videregående utdanning i psykoterapi og psykoanalyse (TVUPP) har eksistert i ca. 30 år. Formålet har vært å sikre og øke kompetanse i helsetjenesten og sørge for god dekning i hele landet av psykiatere og psykologer med høy kompetanse innen psykodynamisk psykoterapi. Denne tradisjonen utgjør en viktig del av det psykiske helsevernet og utfyller andre behandlingsformer i psykiatrien. TVUPP har vært et avgjørende bidrag for å utdanne psykoterapiveiledere for leger i spesialisering innen psykiatri. Både i gammel og nye spesialistordning er det et krav om et visst antall veiledningstimer innen psykodynamisk psykoterapi, og veiledningen skal gis av leger som har tatt videregående utdanning innen psykodynamisk psykoterapi. De individuelle tilskuddene har blitt brukt til å finansiere obligatorisk egenterapi (minst 200 timer), ukentlig veiledning på egne pasientforløp og reisevirksomhet for å delta på samlinger i forbindelse med videreutdanningen. Tilskuddet har dekket 30-40% av de reelle utgiftene til utdanningen. Et bortfall vil kunne svekke utdanningen av psykiatere i Norge.
I henhold til statsbudsjettet for 2020 (Kap. 765, post 73) skal midlene til TVUPP, 5 millioner kroner, overføres fra Helsedirektoratet til de regionale helseforetakene, men uten øremerking og plan for videreføring utover budsjettperioden. Dette har skapt stor bekymring i de tre instituttene som er direkte berørt: Institutt for psykoterapi, Norsk psykoanalytisk institutt og Norsk Karakteranalytisk Institutt. Den norske legeforeningen og Norsk psykologforening deler bekymringen.
I disse fagmiljøene er det derfor et sterkt ønske om at den øremerkete, individuelle tilskuddsordningen opprettholdes for å

• Sikre dekning av psykoterapiveiledere for leger i spesialisering innen psykiatri i hele landet
• Sørge for god dekning av kvalifiserte psykoterapeuter i spesialisthelsetjenesten.

Primært er ønsket fra miljøene at ordningen driftes som før i samarbeid mellom helsedirektoratet og instituttene som driver etterutdanning innen psykodynamisk psykoterapi. Subsidiært kan en se for seg at midlene øremerkes til samme formål og administreres av ett regionalt helseforetak, for eksempel Helse Midt, i samarbeid med utdanningsinstituttene slik det gjøres i dagens ordning.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: La meg først si at den individuelle tilskuddsordningen hadde en viktig funksjon da den ble opprettet. I dag har vi både tydelige ansvarsbærere og definerte læringsmål som utgjør en forsvarlig ramme for virksomheten.
De regionale helseforetakene har det lovbestemte ansvaret for planlegging og drift av spesialisthelsetjenesten. Vurdering av kompetansebehov og planlegging av kompetanseoppbygging er en viktig del av denne oppgaven. Det gjenspeiles også i bestemmelsene om opplæring, videre- og etterutdanning i lov om spesialisthelsetjenesten, hvor det slås fast at dette ansvaret ligger hos virksomhetene.
Helsedirektoratet har i samarbeid med bl.a. yrkesorganisasjonene fastsatt læringsmål for legespesialistutdanningene. I læringsmålene for spesialiteten psykiatri heter det bl.a. at kandidatene skal: "Ha god kunnskap om det teoretiske grunnlaget for de mest anvendte psykoterapeutiske metoder i individuell-, gruppe- og familiebehandling, herunder psykodynamiske, kognitive og gruppeterapeutiske metoder." Dette setter en faglig ramme for opplæring og kompetanseoppbygging i psykisk helsevern.
Tilskuddsordninger som griper inn i områder hvor etater eller foretak har et lovbestemt ansvar er uheldig. Det kan føre til uklarhet om ansvar eller ansvarsfraskrivning og legge føringer som i prinsippet kolliderer med ansvaret som er gitt i lov. Derfor har vi foreslått at ansvaret for tilskuddet overføres til de regionale helseforetakene (RHF). Det gjelder hele tilskuddet på 5 millioner kroner.
Når bevilgningen overføres til RHF i 2020 vil det i oppdraget bli presisert at utdanningskandidater som har startet utdanning med støtte fra tilskuddsordningen, skal sikres at utdanningen kan fullføres, at hvert regionale helseforetak må sørge for at midlene videreføres til formålet i 2020 og at RHF i samarbeid med Helsedirektoratet må sørge for at behovet for veiledere til spesialistutdanningen blir ivaretatt. I tillegg skal vi følge opp Stortingets ønske om at de fire regionale helseforetakene samler seg om en felles administrasjon av ordningen i 2020. Vi vil da be et av de regionale helseforetakene om å forvalte ordningen i 2020, og at året også brukes til å planlegge hvordan man fremover skal ivareta utdanningsbehovet. I samarbeid med RHF og Helsedirektoratet vil vi legge til rette for en smidig overgang i 2020.