Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:496 (2019-2020)
Innlevert: 08.12.2019
Sendt: 09.12.2019
Besvart: 20.12.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Kan statsråden informere om flysikkerheten for de gjenværende ambulanseflyene når fem ambulansefly er tatt av tjeneste på grunn av teknisk svikt?

Begrunnelse

Babcock har måtte sette 5 av 10 ambulansefly på bakken. Årsaken er at flere fly har mistet motorkraft på en av motorene rett før landing. Problemet skal ha vært kjent siden august.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Flysikkerhet og Luftfartstilsynets vurderinger var som kjent også et tema i Stortingets spørretime den 18. desember i år. Det er slik at flysikkerheten alltid kommer først i luftfarten, og alle flyselskap har derfor en tett dialog med Luftfartstilsynet rundt disse spørsmålene. Dette var også tilfellet da Babcock valgte å sette de aktuelle ambulanseflyene på bakken, og innføre værrestriksjoner for de øvrige flyene av samme type. Luftfartstilsynet har som rette myndighetsorgan, på bakgrunn av den informasjonen de mottok om hvordan Babcock har fulgt opp situasjonen, de tekniske forholdene ved flyene og de tiltakene som ble gjennomført, uttalt at flysikkerheten var ivaretatt.
I nevnte spørretime var det naturlig nok mye fokus på den hendelsen som inntraff 6./7. desember og som førte til at fem ambulansefly ble satt på bakken. Et hovedpoeng for meg da var å formidle at flysikkerhet er grunnleggende, og at operatøren ikke kan klandres for tekniske problemer på de nye flyene. Dette kunne ha skjedd uavhengig av om operatøren hadde vært privat eller offentlig. I en replikkutveksling kom jeg imidlertid i skade for å si at det var et krav i anskaffelsen om at operatør skulle stille med nye fly. Dette er ikke helt riktig. Det ble i anskaffelsen satt krav om nyeste versjon av sikkerhets- og navigasjonsutstyr, forbedring av innflygingshjelpemidlene ved tåke og lavsiktsoperasjoner (ILS CAT II) og såkalt Synthetic Vision, et tredimensjonalt «bilde» av terreng og hindringer presentert på en skjerm i cockpit. Det ble også krav om Flight Data analyseprogram – et system som registrerer flyenes bevegelser og ytelser for å forebygge feil og utvikle sikre prosedyrer. Det ble også satt krav knyttet til datakommunikasjon for raskere overføring av pasientdata mellom fly og sykehus. Daværende flyambulanseoperatør Lufttransport FW AS innga sitt tilbud basert på sine gamle fly, men modifisert med ny cockpit og ny teknologi for navigasjon, kommunikasjon og sikkerhet etter de krav Luftambulansetjenesten HF hadde satt for ekstra sikkerhet i flyene.