Steinar Karlstrøm (A): Staten har inngått avtale med Havila Kystruten AS, som sammen med Hurtigruten Cruise AS, skal levere tilfredsstillende transporttilbud på strekningen Bergen – Kirkenes. Havila har inngått avtale om kjøp av skip hos det kriserammede skipsverftet Barreras. Nå melder media at verftet har kansellert bygging av to nye skip.
Kan samferdselsministeren garantere at kysten fortsatt har daglige og helårlige anløp fra 1. januar 2021 som tilfredsstiller kravene i anbudet?
Begrunnelse
Hurtigrutens tilbud er svært viktig for bosettingen langs kysten. Transporttilbudet er viktig for tilfredsstillende ferdselstilbud for innbyggerne, turistnæringa som viser god utvikling og øvrig næringstransport. Det er et tverrpolitisk ønske fra Stortinget at dette tilbudet videreføres.
Havila Kystruten AS er et 100 % norskeiet selskap med base i Fosnavåg utenfor Ålesund. Selskapet har forpliktet seg til å ha 4 skip seilende langs norskekysten på strekningen Bergen – Kirkenes, med anløp i 34 havner på nordgående rute og 33 havner på sørgående sammen med Hurtigruten.
Dagens næringsliv melder at det kriserammede, spanske skipsverftet Barreras har kansellert byggingen av to nye skip for Havila Kystruten. Den spanske lokalavisen Faro de Vigo meldte om bruddet først, og nyheten ble plukket opp av Nett.no på Sunnmøre.