Øystein Langholm Hansen (A): Har regjeringen som mål å «eksportere» den norske arbeidslivsmodellen, og på hvilken måte mener den i så fall at Bring Trucking sin etablering av en avdeling i Polen, med polske arbeidstakere, til polske lønns- og arbeidsvilkår, bidrar til dette?
Begrunnelse
Vi vet at Posten Norge AS, gjennom Bring, for en tid tilbake etablerte en egen avdeling i Slovakia, Bring Logistics. Dette er en etablering som også er debattert i Stortinget. Denne uken har det blitt kjent at selskapet nå også har etablert et selskap i Polen. Begrunnelsen for etableringen er angivelig å bruke billig arbeidskraft for å kjøre gods fra Øst-Europa til Skandinavia. Næringsdepartementet forvalter eierskapet til dette konsernet, og har tidligere uttalt at det er opp til konsernledelsen å vurdere om det er hensiktsmessig å etablere selskap i utlandet med dette formålet. I Norge har vi en arbeidslivsmodell, som gjør at vi gjennom tid har etablert et arbeidsliv som gjør at arbeidstakere har en lønn å leve av, og i tillegg er aktive deltakere i utviklingen av et seriøst arbeidsliv. Transport- og logistikkbransjen er en bransje i vekst, og trepartsamarbeidet er viktig for å utvikle den og samtidig beholde et anstendig arbeidsliv i Norge. Den modellen Bring Logistics benytter for å skaffe seg billig arbeidskraft påstås av aktører i bransjen å undergraver den norske arbeidslivsmodellen. Dette er i utgangspunktet ikke ulovlig, men medfører ofte at sjåfører ved «feil» blir underbetalt og arbeider lengre og mer enn det som er tillatt i forbindelse med kabotasjekjøring. Det forekommer også underbetaling av sjåfører ved kabotasjekjøring. Dette gjelder også sjåfører ansatt i Bring Trucking. Fagbevegelsens parter i transportbransjen, Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og Norsk Lastebileierforbund, er sterkt kritiske til den måten Bring opererer på, fordi de mener den undergraver den norske arbeidslivsmodellen.