Arne Nævra (SV): NLF og fagnettsteder kan nå melde at en endring i kontrollinstruksen om kabotasje fra Samferdselsdepartementet. Her står det bl.a.: «Det er ikke forbud mot å fylle ut fraktbrev manuelt eller oppdatere dokumentet manuelt f.eks. i forbindelse med skifte av trekkvogn.»
Ser statsråden at dette åpner for mer juks og smutthull i lovverket og enda vanskeligere jobb for kontrollørene, og har han selv gått god for disse endringene/fortolkningene av regelverket?
Begrunnelse
Administrerende direktør i NLF, Geir Arne Moe kommenterer saken slik på sine nettsider:
"Ved utførelse av kabotasje er det helt sentralt at man kan fremlegge tydelig dokumentasjon på at oppdragene er lovlige. I de reviderte retningslinjene som nå er sendt ut, åpnes det for at sjåfører selv kan fylle ut og endre fraktbrev, noe som i praksis betyr at manipulasjon av dokumentasjon nå blir tillatt. Da sier det seg selv at reglene ikke lenger lar seg håndheve"
SV og transportorganisasjonene har mange ganger påpekt viktigheten av å tydeliggjøre regelverket knyttet til dokumentasjon av kabotasjekjøring, for å komme ulovlig kabotasje til livs. Men i stedet har man her gått i helt motsatt regning. Det har nå i praksis legitimert ulovlig kabotasje.
Instruksen åpner for at man kan skifte trekkvogner underveis i oppdraget.
Man tillater også at sjåførene selv fabrikkerer dokumentasjon etter eget forgodtbefinnende.
"Dette strider åpenbart med Samferdselsdepartementets rundskriv fra 2013, samt gjeldende EU-forordning", sier Mo. Jeg vil si meg enig i dette, og det er viktig å få et avklarende svar fra statsråden på hans holdning til saken.