Anniken Huitfeldt (A): Hvordan vil forsvarsministeren ta ansvar for de negative konsekvensene av skatteskjerpelsen som Regjeringen har iverksatt for pendlerreiser i Forsvaret og ønsker han å endre disse reglene?
Begrunnelse
Det har de siste dagene vært flere oppslag og henvendelser fra fagforeningene i Forsvaret som uttrykker sterk bekymring over en endring av regelverket for beskatning av pendlerreiser. Denne endringen rammer enkelte av forsvarets ansatte særlig hardt, og flere sier at dette vil kunne medføre at de vil vurdere å slutte i Forsvaret.
Årsaken er at det i juni måned er gitt informasjon internt i forsvaret om at dekning av pendlerreiser utover 97 000,- kr pr kalender år, vil være skattepliktig. Videre at det er iverksatt ekstra skattetrekk på enkelte av forsvarets ansatte i juni måned.
Denne endring av praksis i forsvaret, er begrunnet i en endring i forskrifter til skattebetalingsloven, hvor kostnader til flybilletter tidligere ikke var inkludert i begrensning i skattefri dekning, mens det fra 1/1-2019 ble innført en endring som sier at dekning av flybilletter skal inkluderes i den skattefrie summen. Dette gjør igjen at personell som tidligere har holdt seg innenfor den skattefriesatsen, nå vil få høye andeler av de dekte utgifter rapportert som skattepliktig ytelse. Og enkelte fagforeninger mener at denne endringen vil medføre at enkelte av forsvarets ansatte vil kunne få en økt skatt på mellom 80 000 til 120 000, uten at den enkelte vil får utbetalt eller dekket mer enn tidligere.
Fagforeningene og enkelte ansatte har uttalt at medføre vurderer å slutte i Forsvaret. Dette vil særlig vil kunne ramme områder som sliter med bemanning, slik som Andøya som allerede har en kritisk lav bemanning og Kystvakten på Sortland som allerede i dag har et fartøy lagt til kai, pga. personellmangel. Det er videre hevdet at denne endringen vil kunne gjøre det svært vanskelig å bemanne opp f.eks. den nye satsningen på Porsangermoen.
Forsvarets ansatte er i en særstilling, ved at disse i medhold av Forsvarsloven er underlagt et særskilt beordrings og disponeringssystem, som gjør at man kan ble beordret til stadige nye tjenestesteder i landet basert på forsvarets behov og med basis i forsvarets avgjørelse, og hvor det da for enkelte er naturlig å velge pendling til nytt tjenestested av blant annet familiemessige forhold.
Denne endring, og innskjerpelse av skattlegging av de ansattes rettigheter, føyer seg sammen med andre skatteskjerpelser som Regjeringen har iverksatt for vanlige ansatte, samtidig som høytlønnende og de med høy formue har fått vesentlige kutt i skattlegging.
Når Forsvaret rammes av slike skjerpelser vil dette raskt kunne svekke forsvarets evne til å løse viktige oppdrag og gjøre nye satsninger vesentlig vanskeligere å gjennomføre. Samt det faktum at forsvarets ansatte er pålagt særlige plikter, som forsvaret ikke er villig til å kompensere fullt ut.