Skriftlig spørsmål fra Nils Kristen Sandtrøen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1897 (2018-2019)
Innlevert: 19.06.2019
Sendt: 19.06.2019
Besvart: 01.07.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Spørsmål

Nils Kristen Sandtrøen (A): Vil samferdselsministeren følge opp anmodningen fra Hedmark fylkesting om å utarbeide ny bompenge- og takstutredning i tråd med «Granavolden-plattformen» for E6 Kolomoen-Moelv og de øvrige bomprosjekter i Hedmark som kan legges fram til for fylkestinget for behandling, og når kan dette komme på plass?

Begrunnelse

Det har blitt planlagt å ta inn større andel i bompenger av høyreregjeringen på rv3/25 i Hedmark enn det som er vedtatt. Bompengeandelen kan bli på 85 % eller mer. Nå kan større bompengeandel enn vedtatt også gjenta seg på E6 Kolomoen-Moelv. Der var vedtatte bompengeandel 52 %. Nå ligger bompengeandelen an til å øke til 59 %. Samtidig som bompengeandelen øker, har 3 av 10 i Norge fått lavere disponibel inntekt under Erna Solberg. De aller rikeste får stadig mer av høyreregjeringen, mens mange i det breie lag av befolkninga får mindre. Forskjellene på folk øker. I Hedmark er det også flere innbyggere som blir påvirket av denne samfunnsutviklingen.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Departementet fekk den 21. juni 2019 ei oppmoding frå Hedmark fylkeskommune om ei ny bompenge- og takstutgreiing av bomprosjekt i Hedmark. Oppmodinga må vurderast i departementet og vil handterast i ein vidare dialog med fylkeskommunen. Eg er alltid innstilt på å finne best mogeleg løysing.
Generelt vil eg likevel minne om at bompengefinansiering krev lokale initiativ og fleirtalsvedtak i kommunane som tek desse initiativa. Ei endring av det fastsette bompenge- og takstopplegget har også til føresetnad at garantistane for bompengelånet går med på ei slik endring. Oppmodinga om endringar i det som tidlegare er vedteke av bompenge- og takstopplegg vil kunne gå mot vedtak fatta av Stortinget. Slike endringar må difor leggjast fram for Stortinget på ny.
Granavolden-plattforma legg til grunn at bompengedelen i nye prosjekt skal liggje fast eller gå ned når kostnadene ved prosjektet blir mindre. Når det gjeld OPS-prosjektet på rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen - Grundset/ Basthjørnet, er finansieringa av utbygging av prosjektet tidlegare behandla av lokale styresmakter og seinare vedtatt av Stortinget gjennom handsaminga av Prop. 45 S (2016-2017). På bakgrunn av forslag frå regjeringspartia har Stortinget gjennom handsaminga av Meld. St. 2 (2018-2019), Innst. 391 S (2018-2019), har Stortinget fatta vedtak kor dei ber regjeringa om at kostnadsreduksjonen knytt til OPS-prosjektet på rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen-Grundset/Basthjørnet blir nytta til å redusere bompengar med inntil 200 mill. kronar i løpet av den samla finansieringsperioden for OPS-prosjektet. Regjeringa vil komme tilbake til Stortinget med forslag til korleis dette vedtaket skal følgjast opp.
Eg vil minne om at begge prosjekta som representanten nemner allereie har fått auka statleg bidrag gjennom tilskotsordninga for reduserte bompengar utanfor byområda, ei ordning Arbeiderpartiet stemte imot. Denne ordninga blei innførd frå 2017. Ein rekke prosjekt i Hedmark og Oppland har sett ned eller vil kunne sette ned takstane med 10 pst. som følgje av tilskotsordninga. Til dømes vil E6 Kolomoen – Moelv få 40 mill. kr i årleg tilskot gjennom hele innkrevjingsperioda, rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen vil få 18 mill. kr. Granavolden-plattforma slår fast at tilskotsordninga, som i dag er på meir enn 500 mill. kr årlig, skal doblast. Dette vil også kunne komme prosjekt i Hedmark og Oppland til gode.
Uavhengig av oppmodinga frå Hedmark fylkeskommune har eg nyleg stramma inn gjeldande praksis for bruk av bom på sideveg. Statens vegvesen og Nye Veier AS skal ikkje planleggje med bruk av bom på sideveg i framtidige prosjekt eller i prosjekt som er under planlegging. Dersom særlege høve tilseier bom på sideveg skal saka legg sin fram for departementet på eit tidleg tidspunkt. Departementet vil i samband med denne innstramminga også gå gjennom prosjekt som i dag har vedteke bom på sideveg, for å sjå på moglegheitene for å fjerne desse. Ei slik endring føreset at garantisten for bompengelånet aksepterer ei slik endring. I tillegg må det være reell vilje til å garantere for inntektene til bompengeselskapet. For prosjektet E6 Kolomoen - Moelv har Hedmark og Akershus fylkeskommunar eit delt garantiansvar. Departementet har enno ikkje motteke noko informasjon frå Akershus fylkeskommune som tilseier at begge garantistane no ønsker å fjerne bom på sideveg.