Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1774 (2018-2019)
Innlevert: 04.06.2019
Sendt: 04.06.2019
Besvart: 12.06.2019 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Hvilke konkrete tiltak vil myndighetene iverksette for å "legge til rette" for at utviklingen av norsk reiseliv skal bli både lønnsom og bærekraftig de neste årene?

Begrunnelse

Statsråden skriver i sitt svar nr. 15:1675 (2018-2019):

"Selv om vi har opplevd vekst i reiselivet de senere årene, er det en jobb å gjøre for at utviklingen av norsk reiseliv skal bli både lønnsom og bærekraftig. Myndighetene skal legge til rette og vil samarbeide med reiselivsnæringen for å få dette til, men ansvaret for den videre oppfølgingen ligger først og fremst hos reiselivsnæringen selv."

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Regjeringen legger til rette for verdiskaping og lønnsomhet i reiselivsnæringen først og fremst gjennom å etablere gode rammebetingelser for å drive næringsvirksomhet. Gode rammebetingelser er avgjørende for at reiselivsbedriftene kan utvikle lønnsomme og bærekraftige produkter.
Veikartet for bærekraftig reiseliv er et viktig innspill til regjeringens strategi for grønn konkurransekraft. Veikartet er et godt utgangspunkt for omstillingen i reiselivsnæringen der vi både kan øke verdiskapingen og ta vare på natur- og kulturverdiene.
Regjeringens gjeldende politikk og initiativer følger langt på vei opp de tiltak og ambisjoner som avsenderne av veikartet identifiserer som myndighetenes ansvar.
Regjeringen har i sin strategi for grønn konkurransekraft lagt til grunn syv hovedprinsipper for å fremme grønn konkurransekraft. Disse hovedprinsippene er delvis overlappende med prinsippene foreslått av regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft, og vil ligge til grunn for utvikling av eventuelle nye insentiver som styrker grønn konkurransekraft også i reiselivet.
Regjeringens strategi for grønn konkurransekraft vil være førende for utvikling av insentiver knyttet til miljøvennlig transport. Når transportstrekninger settes ut på anbud, blir klima- og miljøkrav vurdert som en del av tilbudene. Regjeringen følger også opp veikartet for bærekraftig næringstransport, og vil legge fram en egen handlingsplan om grønn skipsfart.
I 2017 opprettet Regjeringen ordningen Nasjonale turiststier, som er en tilskuddsordning som gir støtte til tiltak som fører til økt sikkerhet og mindre slitasje og forsøpling på stier med svært stort besøk, og hvor internasjonale turister utgjør en stor andel. Tiltakene som er gjennomført har allerede betydelig redusert antall skader og utrykkinger fra hjelpemannskap, i tillegg til at slitasjen på stiene og i områdene rundt er mindre. Dette er et eksempel på tiltak hvor næringsaktørene selv har gjort en innsats samtidig som myndighetene bidrar.
Blant andre relevante tiltak kan nevnes regjeringens initiativ til å utvikle gode besøksstrategier for våre nasjonalparker, strengere miljøkrav til skip som seiler i verdensarvfjordene, tilskudd til Enova som skal bidra til Norges omstilling til lavutslippssamfunnet og at både Forskningsrådet og Innovasjon Norge vurderer prosjekters miljøpåvirkning i sin utvelgelse av hvilke prosjekter som skal støttes.
Vektlegging av bærekraft i reiselivspolitikken er også tydelig ved at Innovasjon Norge i tråd med oppdraget fra Nærings- og fiskeridepartementet innretter sin internasjonale markedsføring av Norge som reisemål etter prinsippet "Hele Norge – Hele året". I tillegg videreutvikler Innovasjon Norge ordningen med merket for bærekraftige reisemål og håndboken for reisemålsutvikling til å være et verktøy for bærekraftig utvikling av reisemål.
Til slutt vil jeg nevne strategi for landbruksbasert reiseliv (lansert 2017), og den kommende strategien for kultur og reiseliv som begge vil ha betydning for produktutvikling og spredning av turisttrafikken både geografisk og sesongmessig. Regjeringen er også i dialog med bransjen om oppfølging av veikartet fra landbruks-, mat- og drikkenæringen.