Øystein Hassel (A): Står statsråden inne for Kunnskapsdepartementets snevre fortolkning av «politisk arbeid» i Forskrift til opplæringslova § 3-47, som «deltakelse i kommunestyre eller tillitsverv i et politisk parti», eller vil han ta initiativ til en ny fortolkning av begrepet som også omfatter ungdommer som er aktive i politiske ungdomspartier uten å ha tillitsverv?
Begrunnelse
I Forskrift til opplæringslova § 3-47 om føring av fravær i videregående opplæring står det at
«for inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast (…) politisk arbeid.»
Spørsmålet om fortolkning av «politisk arbeid» i oppramsingen av ulike grunnlag for å kunne stryke fravær fra vitnemålet eller kompetansebeviset har aktualisert seg i forbindelse med ungdommenes klimastreiker denne våren.
I Bergens Tidende 24. mai 2019 kunne vi lese at Kunnskapsdepartementet har tolket reglene for Utdanningsdirektoratet og de videregående skolene, og kommet til at «politisk arbeid» i § 3-47 skal forstås som «deltakelse i kommunestyre eller tillitsverv i et politisk parti».
Dette må oppfattes som en innstramming av regelverket. Ungdomspartiene har til nå praktisert at medlemmer som deltar i politiske aktiviteter i skoletiden får skriftlig bekreftelse/dokumentasjon til skolen på at fraværet skyldes deltagelse i aktiviteter i tilknytning til ungdomspartiet. De politiske ungdomspartiene har mange politisk aktive medlemmer, men ikke alle har tillitsverv i partiorganisasjonen.
Konsekvensen av innstrammingen er at det kun er «typiske ungdomspolitikere» som kan få innvilget gyldig fravær for å utøve sitt politiske engasjement, mens de politisk aktive medlemmene i ungdomspartiene uten tillitsverv får ført fravær som teller med i grunnlaget for fraværsgrensen når de deltar på f.eks. klimastreik og andre politiske markeringer eller aktivitet i forbindelse med skolevalgene. Dette vil kunne bidra til å redusere det politiske engasjementet blant ungdommer.