Øystein Hassel (A): Vil statsråden bidra til at byvekstavtalen mellom Bergen, Fjell, Askøy, Lindås, Os, Hordaland fylkeskommune og staten sluttføres før sommeren, slik forutsetningene hele tiden har vært, eller vil statsråden la én kommune lamme forhandlingene på bekostning av de andre kommunene fordi FrP-nestleder og Os-ordfører Terje Søviknes er misfornøyd med det gjeldende politiske flertallet?
Begrunnelse
Regjeringen har invitert ni byområder til å utvikle byvekstavtaler sammen med fylkeskommune og stat. Avtalene er basert på nullvekstmålet i personbiltrafikk og statlige planretningslinjer for bolig, areal og transport. En strammere arealpolitikk skal være med på å redusere klimagassutslippene fra transport.
I eksisterende avtale mellom staten, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune, ble det slått fast at avtalen skulle reforhandles senest våren 2018. For bergensregionen er dette et viktig grunnlag for posisjonering til ny Nasjonal transportplan, men dessverre har staten, ved å komme med veldig ulike signaler til forhandlingspartnerne, bidratt til at reforhandlingen allerede er på overtid.
Til reforhandlingene ble også omegnskommunene Fjell, Askøy, Lindås og Os invitert med. Det ble uttalt flere ganger under forhandlingene at de som ønsket å være med, fikk være med, mens de som ikke ønsket å delta, sto fritt til å trekke seg fra forhandlingene, med det resultatet at de ikke fikk del i de ressursene som avtalen stilte til disposisjon. Nå har bergensregionen, med Bergen, Fjell, Askøy, Lindås og Os kommuner, lenge vært helt i sluttfasen for å få en ny avtale på plass. Den nye avtalen fører ikke til flere bompenger, men fordeler flere statlige kroner til flere kommuner. Avtalen vil fremme samarbeid om arealpolitikk og nullvekstmålet i regionen. Avtalen ser imidlertid ut til å strande fordi Os kommune, med ordfører og FrP-nestleder Terje Søviknes i spissen, ser ut til å få gjennomslag hos regjeringen for å utsette sluttforhandling og vedtak til nye lokalpolitikere er på plass i neste valgperiode. Med det risikerer bergensområdet å gå glipp av ca. 260 millioner statlige kroner bare i 2019, og bybanen til Fyllingsdalen utsettes for prosessrisiko. Samtidig går FrP-nestlederen ut i media og sår tvil om bybaneutbygging fra Bergen sentrum til Åsane fordi han mener det er for dyrt for byvekstavtalen.
I dag, mandag 3. juni, ble Bergen kronet som Norges mest attraktive by. Juryens begrunnelse var blant annet at byen er fremoverlent og nyskapende, at den har en stram arealpolitikk hvor man tilbakefører byggeland til grøntareal, fortetter langs bybanen, sammenkobler sentrum med de ulike bydelene og gjennomfører viktige grep for å bedre levekår og folkehelse. Mye av grunnlaget for det arbeidet Bergen har gjort er forankret i gjeldende byvekstavtale.