Skriftlig spørsmål fra Øystein Hassel (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1781 (2018-2019)
Innlevert: 03.06.2019
Sendt: 04.06.2019
Besvart: 20.06.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Øystein Hassel (A)

Spørsmål

Øystein Hassel (A): Vil statsråden bidra til at byvekstavtalen mellom Bergen, Fjell, Askøy, Lindås, Os, Hordaland fylkeskommune og staten sluttføres før sommeren, slik forutsetningene hele tiden har vært, eller vil statsråden la én kommune lamme forhandlingene på bekostning av de andre kommunene fordi FrP-nestleder og Os-ordfører Terje Søviknes er misfornøyd med det gjeldende politiske flertallet?

Begrunnelse

Regjeringen har invitert ni byområder til å utvikle byvekstavtaler sammen med fylkeskommune og stat. Avtalene er basert på nullvekstmålet i personbiltrafikk og statlige planretningslinjer for bolig, areal og transport. En strammere arealpolitikk skal være med på å redusere klimagassutslippene fra transport.
I eksisterende avtale mellom staten, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune, ble det slått fast at avtalen skulle reforhandles senest våren 2018. For bergensregionen er dette et viktig grunnlag for posisjonering til ny Nasjonal transportplan, men dessverre har staten, ved å komme med veldig ulike signaler til forhandlingspartnerne, bidratt til at reforhandlingen allerede er på overtid.
Til reforhandlingene ble også omegnskommunene Fjell, Askøy, Lindås og Os invitert med. Det ble uttalt flere ganger under forhandlingene at de som ønsket å være med, fikk være med, mens de som ikke ønsket å delta, sto fritt til å trekke seg fra forhandlingene, med det resultatet at de ikke fikk del i de ressursene som avtalen stilte til disposisjon. Nå har bergensregionen, med Bergen, Fjell, Askøy, Lindås og Os kommuner, lenge vært helt i sluttfasen for å få en ny avtale på plass. Den nye avtalen fører ikke til flere bompenger, men fordeler flere statlige kroner til flere kommuner. Avtalen vil fremme samarbeid om arealpolitikk og nullvekstmålet i regionen. Avtalen ser imidlertid ut til å strande fordi Os kommune, med ordfører og FrP-nestleder Terje Søviknes i spissen, ser ut til å få gjennomslag hos regjeringen for å utsette sluttforhandling og vedtak til nye lokalpolitikere er på plass i neste valgperiode. Med det risikerer bergensområdet å gå glipp av ca. 260 millioner statlige kroner bare i 2019, og bybanen til Fyllingsdalen utsettes for prosessrisiko. Samtidig går FrP-nestlederen ut i media og sår tvil om bybaneutbygging fra Bergen sentrum til Åsane fordi han mener det er for dyrt for byvekstavtalen.
I dag, mandag 3. juni, ble Bergen kronet som Norges mest attraktive by. Juryens begrunnelse var blant annet at byen er fremoverlent og nyskapende, at den har en stram arealpolitikk hvor man tilbakefører byggeland til grøntareal, fortetter langs bybanen, sammenkobler sentrum med de ulike bydelene og gjennomfører viktige grep for å bedre levekår og folkehelse. Mye av grunnlaget for det arbeidet Bergen har gjort er forankret i gjeldende byvekstavtale.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Gjeldende byvekstavtale for Bergen ble inngått i september 2017 og er basert på rammene og føringene i Nasjonal transportplan 2014-2023. Forhandlingene om en byvekstavtale for Bergensområdet basert på ny Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029 startet opp i juni 2018. I tillegg til Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune ble de fire omegnskommunene Os, Lindås, Fjell og Askøy invitert til forhandlinger.
Forhandlingene i den administrative forhandlingsgruppen under ledelse av Statens vegvesen har kommet langt, men det har vært uenighet mellom partene om når et avtaleutkast kan ferdigstilles og legges frem for lokalpolitisk behandling.
I brev av 26. mai 2019 ba fylkesordføreren Samferdselsdepartementet kalle inn til møte i politisk styringsgruppe for å drøfte videre prosess for sluttføring av forhandlingene. Møtet ble gjennomført 29. mai, og Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet la i den forbindelse fram regjeringens posisjon:

1. Regjeringen ønsker å ha med flest mulig av partene og helst alle med i en ny byvekstavtale for Bergensområdet. Alle kommunene som deltar i forhandlingene, er invitert med av en grunn. Deltakelse for de nye kommunene er frivillig.
2. Lindås kommune har uttrykt ønske om lokalpolitisk behandling av avtaleutkastet etter lokalvalget. Dette har bl.a. bakgrunn i kommunesammenslåingene. Vi ønsker derfor ikke å tvinge gjennom en avtale før valget.
3. Basert på dette lukker ikke regjeringen forhandlingene nå.
4. Regjeringen legger til grunn at det foreligger et forhandlingsresultat som er lokalpolitisk behandlet innen utgangen av 2019.
5. Med en slik framdrift skal ingen tape økonomisk iht. fremforhandlet avtale.
6. Hvis denne fremdriften ikke holdes og avtaleinngåelse trekker betydelig ut i tid, kan vi ikke utelukke at staten må vurdere betydningen dette har for statens tilbud. Dette må vurderes nærmere hvis det blir en reell problemstilling.
7. Staten står ved tilbudet sitt slik det ligger nå.
8. Avtaleutkastet som blir gjenstand for lokalpolitisk behandling av partene må være omforent.
9. Hvis en eller flere av partene velger å trekke seg, må de økonomiske rammene for avtalen vurderes på nytt. Vi vil legge til grunn at gjenværende parter ikke skal tape økonomisk på at noen går ut. Det er selvsagt ikke slik at parter som trekker seg ut får beholde pengene de var tiltenkt gjennom avtalen.
I møtet ble det konkludert med at vegdirektøren skal sondere mot de andre partene og innkalle til nytt møte i den administrative forhandlingsgruppen når det vurderes som hensiktsmessig. Vi er kjent med at det på denne bakgrunnen ble gjennomført et forhandlingsmøte 6. juni 2019.