Torleif Hamre (SV): Befolkningen på Øvre Romerike har helt siden 2004 kjempet for å få gjenopptatt persontrafikken på siste del av Hovedbanen, strekningen Dal-Eidsvoll. Samferdselsministeren varslet i mars en utredning om Hovedbanen som lokale representanter for regjeringspartiene presenterte som et gjennomslag for dette kravet.
Kan samferdselsministeren bekrefte at gjenopptaking av persontrafikken på denne strekningen inngår i mandatet for utredningen, og hvordan ser framdriftsplanen for prosjektet ut?
Begrunnelse
Dette handler om å få gjenopptatt en rask og miljøvennlig kollektivforbindelse mellom sentrene i de to mest folkerike kommunene på Øvre Romerike. Lokaltogene kjører i dag fra Jessheim til Dal, der de blir stående lenge i påvente av retur sørover istedenfor å fortsette til Eidsvoll. 11.10.2018 stilte jeg spørsmål til samferdselsministeren i saken, og svaret var at dette ikke lar seg løse i dag, med en teknisk begrunnelse.
Kort tid etter, 14. mars 2019, kom samferdselsdepartementet likevel med en pressemelding som gav håp om bevegelse i saken. Utbedring av strekningen Lillestrøm-Eidsvoll på Hovedbanen ble lansert som en av tre nye konseptvalgutredninger (KVUer) på jernbaneområdet. Et presseutspill fra lokale politikere fra regjeringspartiene i Romerikes Blad samme dag forsterket budskapet i retning et løfte om at persontrafikken på Hovedbanen nå igjen ville bli ført til Eidsvoll, jfr. tittelen «Regjeringen ønsker seg hovedbanen tilbake til Eidsvoll». (Hovedbanen har hele tida gått til Eidsvoll, men problemet er at det nå for det meste bare er godsfrakt på siste del av strekningen.)
Dette var naturligvis til tverrpolitisk glede for alle på Øvre Romerike.
Men departementets pressemelding er ikke like konkret og forpliktende som det lokale avisutspillet når det gjelder kjernespørsmålet: persontrafikken mellom Dal og Eidsvoll. Det er derfor behov for en konkret avklaring av om utredningen faktisk skal omfatte dette viktige tiltaket, og hvilken framdriftsplan som er gitt for prosjektet.