Skriftlig spørsmål fra Torleif Hamre (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1760 (2018-2019)
Innlevert: 31.05.2019
Sendt: 03.06.2019
Besvart: 07.06.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Torleif Hamre (SV)

Spørsmål

Torleif Hamre (SV): Befolkningen på Øvre Romerike har helt siden 2004 kjempet for å få gjenopptatt persontrafikken på siste del av Hovedbanen, strekningen Dal-Eidsvoll. Samferdselsministeren varslet i mars en utredning om Hovedbanen som lokale representanter for regjeringspartiene presenterte som et gjennomslag for dette kravet.
Kan samferdselsministeren bekrefte at gjenopptaking av persontrafikken på denne strekningen inngår i mandatet for utredningen, og hvordan ser framdriftsplanen for prosjektet ut?

Begrunnelse

Dette handler om å få gjenopptatt en rask og miljøvennlig kollektivforbindelse mellom sentrene i de to mest folkerike kommunene på Øvre Romerike. Lokaltogene kjører i dag fra Jessheim til Dal, der de blir stående lenge i påvente av retur sørover istedenfor å fortsette til Eidsvoll. 11.10.2018 stilte jeg spørsmål til samferdselsministeren i saken, og svaret var at dette ikke lar seg løse i dag, med en teknisk begrunnelse.
Kort tid etter, 14. mars 2019, kom samferdselsdepartementet likevel med en pressemelding som gav håp om bevegelse i saken. Utbedring av strekningen Lillestrøm-Eidsvoll på Hovedbanen ble lansert som en av tre nye konseptvalgutredninger (KVUer) på jernbaneområdet. Et presseutspill fra lokale politikere fra regjeringspartiene i Romerikes Blad samme dag forsterket budskapet i retning et løfte om at persontrafikken på Hovedbanen nå igjen ville bli ført til Eidsvoll, jfr. tittelen «Regjeringen ønsker seg hovedbanen tilbake til Eidsvoll». (Hovedbanen har hele tida gått til Eidsvoll, men problemet er at det nå for det meste bare er godsfrakt på siste del av strekningen.)
Dette var naturligvis til tverrpolitisk glede for alle på Øvre Romerike.
Men departementets pressemelding er ikke like konkret og forpliktende som det lokale avisutspillet når det gjelder kjernespørsmålet: persontrafikken mellom Dal og Eidsvoll. Det er derfor behov for en konkret avklaring av om utredningen faktisk skal omfatte dette viktige tiltaket, og hvilken framdriftsplan som er gitt for prosjektet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Samferdselsdepartementet ga i mai Jernbanedirektoratet i oppdrag å utarbeide ei konseptvalutgreiing (KVU) for Hovedbanen Nord, for strekningen Lillestrøm – Eidsvoll, då strekninga allereie i dag er erklært overbelasta i tidsrommet 18.00-23.30. Tidsrommet tilseier at det ei utfordring for kapasiteten både for person- og godstog.
Ei konseptvalutgreiing (KVU) er ei omfattande utgreiing kor det er viktig å sjå på alle moglege løysingar før ein siler ut dei beste konsepta. Utgreiinga skal vise den best moglege samfunnsmessige utnyttinga av infrastrukturen. Det er derfor viktig at ein ikkje sett avgrensing for denne analysen, ved å pålegge spesifikke krav ut over den overordna målsettinga om auka nytte. Det kan dirfor gjennom analysen også gjerast vurderingar av muligheiter for persontransporten på den omtalte strekninga mellom Dal- Eidsvoll. Den positive passasjerutviklinga på jernbana viser at regjeringas politikk og auka satsing på jernbanen gir gode resultat. Dette arbeidet vil regjeringa føre vidare til nytte og glede også for Øvre Romerikes befolkning.
Jernbanedirektoratet har anslått at utgreiinga vil ta om lag 1,5 år å gjennomføre. Konseptvalutgreiinga er i startfasa med etablering av organisasjon og val av konsulent. Direktoratet reknar med at behovsanalyse og rammevilkår vert ferdig hausten 2019, og etter dette vil dei gjennomføre interessentverkstad. Den ferdige rapporten kan vere klar i november 2020.