Solveig Schytz (V): Når vil statsråden ta initiativ overfor sine nordiske samferdselsministerkollegaer for å få på plass et mer formelt samarbeid om planlegging og utbygging av jernbane, ruteplanlegging, ruteopplysninger og billettsamarbeid på togtilbudet mot Stockholm og mot Gøteborg, København og videre sørover mot kontinentet?
Begrunnelse
Hvis vi skal lykkes med å flytte mer gods fra vei til bane og at flere personreiser kan tas med tog er det viktig at det er enkelt å planlegge reiser og kjøpe billetter på tvers av landegrenser og at norsk jernbanenett og togtilbudet henger godt sammen med jernbanen i Sverige og videre sørover mot resten av Europa. Stadig flere ønsker å reise med tog i stedet for fly både på forretningsreiser og fritidsreiser, også utenlands.
Det pågår flere satsinger, utredninger og initiativer både på svensk og norsk side som vil være viktig for utviklingen av togtilbudet i Norden og Europa. I Norge er Intercity-utbyggingen av stor betydning for togtilbudet mot Gøteborg og videre sørover, og KVU for Kongsvingerbanen, og den motsvarende ÅVS på svensk side vil gi viktige avklaringer for framtidige løsninger for forbindelsen mellom Oslo og Stockholm. Samtidig er Ofotbanen fra Narvik til svenskegrensa Norges mest lønnsomme jernbanestrekning.
De ulike jernbanestrekningene spiller ulke roller når det gjelder persontrafikk og godstransport. Vy melder nå at de vil øke antall tog fra Oslo til Gøteborg fra desember 2019.
Dette mener Venstre er en god utvikling. Like fullt trengs god koordinering og felles planlegging på tvers av landegrensene både for å sikre helhetlig utbygging av infrastrukturen og for å få til en koordinert utvikling av rutetilbudet fra Oslo, via Gøteborg til København og videre sørover.