Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1516 (2018-2019)
Innlevert: 26.04.2019
Sendt: 26.04.2019
Besvart: 03.05.2019 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Er de seks nye kampflyene som Stortinget gav sin tilslutning til å bestille i behandlingen av statsbudsjettet for 2019 allerede bestilt, og i tilfelle, kan bestillingen kanselleres, og hvilke kostnader vil påløpe ved en eventuell kansellering?

Begrunnelse

Jeg ønsker klarhet i hvor langt prosessen er kommet med å bestille de seks flyene som Stortinget gav sin tilslutning til i Innst. 7 S (2018-2019) til Prop. 1 S (2018-2019).

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 26. april 2019 med spørsmål fra stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaski. Stortingsrepresentanten spør om de seks siste kampflyene som Stortinget har gitt tilslutning til å bestille i 2019 allerede er bestilt, hvorvidt bestillingen i så fall kan kanselleres og hvilke kostnader som vil påløpe ved en eventuell slik kansellering.
Stortinget ga gjennom Innst. 7 S (2018-2019) til Prop. 1 S (2018-2019) Forsvarsdepartementet fullmakt til å bestille seks fly i produksjonsserie 15. Denne bestillingen ble formelt signert under styremøte i det flernasjonale partnerskapet 20. mars 2019. Flyene det ble gitt bestillingsfullmakt for er dermed bestilt og inngår i forhandlingene det flernasjonale programkontoret i USA (JPO) nå gjennomfører. Første utbetaling for denne leveransen er forventet første kvartal 2020.
Som gjort rede for i Prop. 1 S (2018-2019) er det i partnerskapsavtalen nedfelt at innmelding og bekreftelse av bestilling av en produksjonsserie skal finne sted fire år før leveranse. Årsaken er at JPO trenger dette som en fullmakt for å starte forhandlingene med fly- og motorleverandørene. Om lag ett år etter partnernes bestilling inngår JPO felleskontrakter på komponenter med lang leveringstid og leveranser det er økonomisk lønnsomt å kontrahere tidlig. Året etter dette inngås hovedkontrakt for produksjonsserien.
Partnerskapsavtalen inneholder ingen prosedyrer for kansellering etter at en bestilling er inngått. Den sier derimot at enhver partner er økonomisk ansvarlig for sine forpliktelser. Dersom en partner ikke overholder sine forpliktelser, må de resterende partnere dele kostnaden. Det har hittil kun vært ett tilfelle der en partner har forskjøvet en leveranse ut i tid innenfor bestillingsperioden. Dette var før Norge inngikk sin første forpliktelse. Vi har derfor ikke innsyn i hvor stor kostnaden ved dette var for partneren og/eller partnerskapet. Forsvarsdepartementet har derfor ikke grunnlag for å angi hvor stor kostnaden ved å kansellere den inngåtte bestillingen vil bli. En eventuell kansellering vil bli gjenstand for forhandlinger med JPO, og utfallsrommet vil være opp til om lag 4 mrd. kroner.
Norge er helt avhengig av et godt omdømme for å få gjennomslag for våre unike behov og ikke minst for å realisere våre industriambisjoner. Så langt har vi oppnådd et meget godt omdømme i partnerskapet ved å fremstå som en konstruktiv partner som står ved sine forpliktelser. Det er lite ønskelig å ødelegge dette omdømmet med de konsekvenser dette vil kunne få. Hittil har Norge fått gjennomslag for våre unike krav, og vi ser nå bare starten på de næringsmuligheter som følger av å være en solid og stabil F-35-partner.
Anskaffelsen av inntil 52 kampfly er basert på Stortingets ambisjon om operativ evne. Ambisjonsnivået bygger på at kampflyene er en grunnleggende kapasitet som har en lang rekke konkrete oppdrag i hele spekteret i fred, krise og i krig. Disse oppdragene er indirekte eller direkte avledet av den gjeldende forsvarsambisjonen. Det er derfor en nær og direkte sammenheng mellom ambisjon og flåtestørrelse for kampflyvåpenet og Norges forsvarsambisjon. De nasjonale oppgavene, inkludert høyintensive stridshandlinger, er det mest krevende oppdragssettet og er i gjeldende antallsanalyse beregnet å kreve 52 fly. Enhver reduksjon i dette vil påvirke forsvarets operative evne negativt og dermed kreve en endring i Stortingets ambisjon om operativ evne.