Tom-Christer Nilsen (H): Vil statsråden sørge for at der er større grad av fleksibilitet i bruken av programområdemidlene i forbindelse med byvekstavtaler, slik at det ikke er til hinder for at fornuftige løsninger kan finansieres selv der det ikke er riksvei?
Begrunnelse
Byvekstavtaler er som kjent store spleiselag der stat, fylke og kommuner bidrar for å sikre måloppnåelsen i avtalene. I 50/50 ordningen bidrar staten med halvparten av midlene til det som egentlig er fylkeskommunal/kommunal infrastruktur.
For disse store kollektivprosjektene er fleksibiliteten dermed stor. I forbindelse med sykkel- gangvei og andre kollektivtiltak (programområdemidler) er imidlertid bruken av midler mer rigid.
I dagens NTP står følgende (på s. 159):
«Det innebærer at statlige midler til kollektivtransport-, sykkel- og gangetiltak programområdemidler) kun kan brukes til tiltak langs riksveg.»
Dette kan innebære at fornuftige enkeltprosjekt ikke gjennomføres fordi veiklassifiseringen ikke er riksveg. En kan selvsagt hevde at fylkeskommuner/kommuner kan prioritere midler til dette, men i hovedsak er lokal medvirkning bompenger eller knyttet til realisering av 50/50-prosjektene.
I noen tilfeller kommer også enkelte områder spesielt dårlig ut fordi der ikke er riksvei i deler av området. I Bergensområdet har for eksempel alle kommuner (etter sammenslåinger) utenom en – Askøy – riksveg. De kommunene som har riksveg, kan få statlige programmidler, de som ikke har, kan ikke få.
Det betyr i praksis at der i mange tilfeller ikke er noen medvirkning overhode til prosjekt i kommuner uten riksvei. Disse kommunene og områdene bes da i mange tilfeller å stille seg bak en bompengefinansiering der det ikke er noen annen medvirkning enn deler av bompengene. Dette gjør at insentivet for å delta og medvirke i byvekstavtalen i disse kommunene/områdene er svært lite eller ikke til stede i det hele tatt.
I mange tilfeller er det også fornuftige gang- og sykkelinvesteringer som går utenom eller mellom veier med forskjellige veiere. En for rigid tilnærming til bruken av disse midlene kan hindre at fornuftige prosjekter blir realisert.
Dette kan bidra til å gjøre det vanskeligere å oppnå målsetningene i byvekstavtalene.