Martha Tærud (Sp): I spørretimen 10. april kom samferdselsministeren med følgende utsagn: «Konkurransen i byene må fungere bedre». Bakgrunnen for utsagnet er omsetningssvikt og uforholdsmessige høye priser i drosjenæringen. Senere i samme utspørring hevder ministeren at løsningen på problemet er ytterligere deregulering.
Hvordan kan statsråden komme til denne konklusjonen når nettopp deregulering og liberalisering er årsaken til den destruktive konkurransesituasjonen taxinæringen i Oslo befinner seg i?
Begrunnelse
På slutten av 90-tallet åpnet Oslo kommune for større konkurranse i taxinæringen. Dette førte til vekst i antall drosjebiler og høyere priser for brukere av taxi i Oslo. Ifølge Taxiforbundet fører økning av antall drosjer til at inntjeningen for hver enkelt sjåfør må sikres med høyere priser på turene for å kompensere for mer ventetid mellom oppdrag. Den ytterligere dereguleringen regjeringen nå legger opp til vil forsterke dette problemet.
Taxiforbundet stiller seg svært kritisk til ytterligere deregulering og frykter at den økte konkurransen enten vil presse prisene ytterligere opp eller legge til rette for sosial dumping. Jeg deler denne bekymringen.