Skriftlig spørsmål fra Hans Fredrik Grøvan (KrF) til digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:1392 (2018-2019)
Innlevert: 03.04.2019
Sendt: 04.04.2019
Besvart: 11.04.2019 av digitaliseringsminister Nikolai Astrup

Hans Fredrik Grøvan (KrF)

Spørsmål

Hans Fredrik Grøvan (KrF): Hvordan vil statsråden sikre at Telenor fullt ut oppfyller sin leveringsplikt også i overgangsperioden der kobbernettet erstattes av fibernettet?

Begrunnelse

Telenor har sendt varsel til over 100.000 husstander om at de fra 1. mai vil slutte med vedlikehold og feilretting av kobbernettet. Årsaken er at kobbernettet skal erstattes av fiber og mobil.
Kobbernettet må erstattes av mer moderne infrastruktur, men i den prosessen som nå skjer står man i fare for at mange husstander blir stående uten nødvendig dekning.
Telenor bryter konsesjonen dersom de ikke erstatter kobbernettet med et minst like bra alternativ umiddelbart. Telenor kan ikke la være å ta ansvar for alle som bruker kobberlinjer. Det er derfor nødvendig at statsråden sørger for at Telenor ikke bryter sin leveringsplikt når de nå varsler at feil på kobbernettet ikke vil bli rettet.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Kobbernettet har inntil for noen år siden vært hovednettet for fasttelefoni og bredbånd. Som et ledd i moderniseringen av fastnettet, har Telenor bestemt at kobbernettet skal fases helt ut innen utløpet av 2022. Dette er et stort teknologiskifte som får konsekvenser for telefoni- og bredbåndstilbudet. Myndighetene følger utviklingen nøye. Telenor har nylig opplyst til departementet at det er 51 284 kunder (telefoni og/eller bredbånd) som har fått varsel om at selskapet vil stanse feilretting på kobberlinja fra og med 1. mai 2019. Av disse 51 284 kunder er det 29 705 som kun har internett/bredbånd (dvs. som ikke har fasttelefon i tillegg).
Telenor har videre opplyst til departementet at alle de kundene som nå har fått varsel om stans i feilretting fra 1. mai, ifølge Telenors egne data skal ha tilgang til annet kablet nett (fiber eller kabel-TV-nett) eller ha god mobildekning (4G) fra Telenor. Telenor har altså, ifølge det selskapet har opplyst, ikke sendt brevet om stans i feilretting til bredbåndskunder som ifølge selskapets egne data ikke har god mobildekning eller noe annet kablet alternativ tilgjengelig.
Telenor har i henhold til avtale mellom Telenor og Staten v/ Samferdselsdepartementet leveringsplikt på offentlig telefontjeneste og digitalt elektronisk kommunikasjonsnett på ethvert sted med fast helårlig bosetting eller næringsvirksomhet, jf. ekomforskriften § 5-1 første ledd. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er ansvarlig for å føre tilsyn med at Telenor overholder sine forpliktelser etter avtalen om leveringspliktige tjenester. Dette innebærer at Nkom skal påse at Telenor leverer en offentlig telefontjeneste innenfor normalt leveringsområde, dersom det ikke finnes tilsvarende tilbud fra andre aktører i det aktuelle området. Leveringsplikten er ikke knyttet opp mot kobbernettet, og Telenor kan levere telefontjenesten både via mobil løsning eller som bredbåndstelefonitjeneste via fiber eller kabel-TV. Nkom behandler henvendelser og klager fra sluttkunder om grensene for leveringsplikten, for eksempel om det er leveringsplikt eller eventuelt også om kunden selv må dekke hele eller deler av kostnadene for å få etablert eller opprettholdt telefontjenesten. Spørsmål om fritak fra leveringsplikten behandles av Nkom i første instans med Samferdselsdepartementet som klageinstans (Kommunal- og moderniseringsdepartementet er klageinstans fra 1. mai 2019). Telenor har ikke leveringsplikt på bredbånd, men det er likevel viktig at kundene som i dag har bredbånd over kobbernettet, og som ikke har et annet alternativ i markedet, bistås godt av Telenor. Departementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er i dialog med Telenor om saken, og jeg har selv nylig tatt opp saken i møte med Telenors ledelse. Der understreket jeg at interessene til de kundene som blir berørt, må ivaretas på en god måte. Nkom har også nylig pr. brev bedt Telenor om å redegjøre bedre for hva som skjer når selskapet moderniserer nettet, og hvilke rettigheter kundene har.