Ole André Myhrvold (Sp): Vil statsråden raskt sørge for å få på plass en miljøstøtteordning for gods på jernbane, og eventuelt hvilke andre tiltak mener statsråden er nødvendig for å opprettholde godstransport på jernbane i Norge?
Begrunnelse
Det er kjent at markedet for godstransport på bane er i en svært kritisk økonomisk situasjon, og at transporten av containere og semihengere på jernbane i Norge om få måneder bli vedtatt nedlagt, hvis selskapene som driver med dette ikke ser at det er mulighet til å drive lønnsomt.
Selskapene CargoNet AS og Green Cargo Norge AS frakter gods tilsvarende over en halv million standardcontainere på jernbane i året. Gjennomsnittlig frakteavstand for hver container er i underkant av 500 km, tilsvarende avstanden Oslo-Trondheim, hvis de ikke ser at det er mulig å drive lønnsomt.
Storstilt omstilling og effektivisering pågår – men dette er ikke nok på kort sikt. Skal næringen overleve fram til jernbanen oppgraderes for gods, som lagt til grunn i Nasjonal transportplan må det innføres en midlertidig miljø-/omstillingsstøtteordning. Tilsvarende støtteordninger er nå godkjent og innført i sju andre europeiske land – inkludert Sverige, Danmark og Tyskland.
Samferdselsdepartementet fikk i oktober overlevert en ekspertrapport med vurdering av en norsk miljøstøtteordning.