Tom Kalsås (A): Vil regjeringen, særlig på bakgrunn av de positive passasjertallene for Jærbanen i 2018, vurdere å fremskynde planleggingen av dobbeltsporet videre sørover fra Sandnes til Egersund?
Begrunnelse
I forrige uke ble trafikktallene på Jærbanen for 2018 offentliggjort. Tallene viser en vekst på 24,6 prosent fra 2017 til 2018 mellom Stavanger og Egersund, noe som utgjør 854.000 flere passasjerer enn året før.
Dette er svært gledelige tall og viser hvilket potensiale jernbanen har som transportmiddel generelt, og i dette tilfellet Jærbanen spesielt. Utbyggingen av dobbeltspor fra Sandnes og sørover til Egersund vil være et viktig virkemiddel for å få hyppigere avganger og på den måten enda flere som velger å reise kollektivt. På denne bakgrunn er det god grunn til å tro at tidligere prognoser for passasjervekst ved bygging av dobbeltsporet, vil bli oppfylt med god margin.
Det er derfor ingen grunn til å vente med planleggingen av dobbeltsporet, som er det neste steget på veien mot realisering av prosjektet. Planleggingen er også viktig å få på plass så fort som mulig, da utviklingen av byene og tettstedene langs Jærbanen stopper opp i påvente av en beslutning av hvor traseen og stasjoner skal plasseres, og hvor mye areal dobbeltsporet vil beslaglegge.
Arbeiderpartiet har derfor i flere år prioritert bevillinger til planlegging av dobbeltspor på Jærbanen i våre alternative budsjetter, noe som dessverre ikke har fått støtte fra regjeringen.
På bakgrunn av nye trafikktall og de utfordringene kommunene langs trasen opplever når det gjelder utvikling av byer og tettsteder, bes regjeringen revurdere sitt syn og fremskynde bevillingen til planlegging av dobbeltsporet på Jærbanen.