Skriftlig spørsmål fra Geir Inge Lien (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1052 (2018-2019)
Innlevert: 21.02.2019
Sendt: 22.02.2019
Besvart: 01.03.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Geir Inge Lien (Sp)

Spørsmål

Geir Inge Lien (Sp): Regjeringen har vedtatt å legge ned halvparten av passkontorene i landet. Nå melder media stadig vekk om lange passkøer i politidistriktene.
Akter statsråden å gjenåpne passkontorene som er nedlagt, og hva vil kostnaden være ved å gjenåpne passutstedelse de stedene hvor dette er lagt ned siste året?

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Jeg viser til mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 1041 fra stortingsrepresentant Myhrvold om ventetiden for nye pass på Østlandet, hvor det blant annet fremgår at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontor:
«Jeg har denne uken hatt møte med politidirektøren, som har orientert nærmere om situasjonen og hvilke tiltak som iverksettes. Politidirektøren orienterte om at utfordringene gjelder de tre politidistriktene Oslo, Øst og Sør-Øst.
Felles for alle kontorene på Østlandet er at de opplever stor pågang fordi mange har søkt om pass på de normalt roligste tidene av året, som er vinter og høst. Flere utnytter også vinterferien til å besøke passkontoret. Oppmerksomheten i media på etterspørselen etter passtimer på Østlandet, kan også ha økt presset på passkontorene. Ved enkelte kontorer kan ombygging og opplæring i forbindelse med nye kvalitetskrav ha en viss innvirkning. Jeg vil understreke at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontorer i landet forøvrig.
Det samarbeides mellom de tre politidistriktene på Østlandet, og det iverksettes flere tiltak for å avhjelpe situasjonen på kortere og lengre sikt. De viktigste tiltakene er:
Utvide bookingen fram i tid: Bookingtiden utvides til 90 dager i Oslo, Øst og Sør-Øst politidistrikter. Dette vil gjøre det enklere for befolkningen å planlegge passfornyelsen lenger frem.
Utvide åpningstidene: Oslo politidistrikt vil utvide åpningstidene på ettermiddagene (mandag til torsdag) og holde lørdagsåpent. Tilsvarende løsninger vil bli etablert ved Øst og Sør-Øst politidistrikt.
Tilføre flere medarbeidere: Nye medarbeidere vil om kort tid være tilstrekkelig opplært og være med på å styrke kapasiteten. Tilsvarende tiltak settes også inn ved flere andre passkontorer på Østlandet. Politidistriktene bemanner også opp, blant annet ved å forskuttere med sommervikarer.
Tiltak på lengre sikt: I løpet av våren vil alle nye passkontor ha mulighet for forhåndsbestilling av passtimer. Når nytt saksbehandlingssystem innføres sammen med nye pass og ID-kort i 2020, vil det tilbys SMS-varsling om utløpsdato sammen med forslag til booking-time. Dette vil være en stor forbedring for oss alle. I tillegg antas SMS-varsling å ville bidra til å forebygge frafall i oppmøte, som i dag er om lag 10 prosent, og også å gi større spredning i bookingen. De nye og større passkontorene skal bli mer effektive og klare å behandle flere passutstedelser enn det man gjør i dag.»

Gjenåpning av avviklede passkontor er ikke et relevant tiltak for å håndtere etterspørselen, og er heller ikke aktuelt. Vedrørende spørsmålet om hva dette eventuelt ville kostet, viser jeg til mitt svar på spørsmål nr. 124 fra stortingsrepresentant Klinge, datert 17. oktober 2018:

«Jeg minner om at Riksrevisjonen i Dokument 1 (2015-2016) påviste store avvik fra de internasjonale standardene for kvalitet og sikkerhet fastsatt av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO). Behovet for å begrense antallet pass- og ID-kontor, som utsteder få pass årlig, er derfor ikke begrunnet av økonomiske hensyn.
Politidirektoratet arbeider med å modernisere utstedelsen av norske pass og lansere nasjonale ID-kort med eID. For å ivareta internasjonale krav skal de nye dokumentene utstedes i fysisk sikrede lokaler og av personell med ID-faglig kompetanse. For å ivareta behovet for tilstrekkelig kompetanse, kvalitet og sikkerhet i utstedelsesprosessen er det avgjørende at hvert pass- og ID-kontor har et visst saksvolum. […] En eventuell videreføring av dagens struktur for passutstedelse, alternativt en utvidelse til alle politiets 225 tjenestesteder, har ikke vært vurdert siden dette ikke tilfredsstiller kravene til kvalitet og sikkerhet. Det er imidlertid klart at en økning i antall pass- og ID-kontor isolert sett vil gi økte kostnader. Dette skyldes bl.a. lavere produktivitet i førstelinjen, og følgelig økt bemanningsbehov. Videre vil det påløpe høyere kostnader knyttet til utstyrsleie og til opplæring mv., samt kostnader til fysisk sikring av pass- og ID-kontorene. Sistnevnte avhenger blant annet av behovet ved hvert kontor og om det ved hvert enkelt sted er plass til å gjennomføre nødvendige tilpasninger. Etablering av pass- og ID-kontor på alle dagens passkontor, alternativt ved alle politiets 225 tjenestesteder, ville gått på bekostning av norske ID-dokumenters sikkerhet. Vi ville ikke kunne opprettholde tilstrekkelig kvalitet og sikkerhet i utstedelsen av pass og ID-kort, og heller ikke tilfredsstille de internasjonale kravene. […]»