Sigrid Simensen Ilsøy (Sp): Direktøren i en statlig etat har gitt en arbeidsgruppe mandat til «å utrede alternativer for – og anbefale lokalisering av organisasjonsalternativ i tråd med KMD sine retningslinjer». Egne behov ble vurdert ved å se på eksisterende årsverk og utvelgelse ihht. eksisterende kontorsteder. Fire alternative lokasjoner ble slik valgt. Først da ble kriterier knyttet til lokaliseringspolitiske mål vurdert.
Er denne fremgangsmåten i tråd med retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser?
Begrunnelse
I "Veiledning til Retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon" står det følgende under «Oppfølging av krav i retningslinjene»:
«1. Valg av steder som skal utredes.
Fagdepartementet eller en underordnet virksomhet som utfører utredningen (heretter: utreder) i tråd med retningslinjene må gjøre en forhåndsvurdering av steder som skal utredes for mulig lokalisering. I denne forhåndsvurderingen må utreder ta hensyn til formålet med lokaliseringspolitikken, som er å bidra til lokalisering i regionale sentra der virksomheten har størst potensiale til å bidra til det lokale tilbudet av arbeidsplasser, både med hensyn til omfang og bredde. Omfang viser til betydningen antallet arbeidsplasser kan ha for regionen, mens bredde viser til den variasjonen i arbeidsmarkedet som arbeidsplassene kan bidra til. Utreder må se på steder som kan tilfredsstille behovene til den virksomheten som skal utlokaliseres eller etableres, ikke kun lokasjoner som vil være optimale for virksomheten. I praksis vil tilfredsstillende lokasjoner være regionale sentre utenfor de største byene, jf. Jeløya-plattformen og arbeidet med Plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser. Steder i disse kategoriene bør derfor være med i utredningsarbeidet. (...)
Før valg av alternative steder som skal utredes, bør fagdepartementet gå i dialog med KMD, siden valg av steder for utredning legger premisser for senere beslutningsprosesser.
(...)
b. Ved strukturendringer og rasjonalisering i statlig virksomhet
Ved strukturendringer i statlige virksomheter, bør utreder vurdere ulike alternativer for lokalisering i virksomhetens eksisterende struktur. Omstrukturering av virksomheter skal også ses i lys av lokaliseringspolitisk mål om lokalisering i regionale sentra der virksomheten har størst potensial for å bidra til det lokale tilbudet av arbeidsplasser. Når regionstrukturer endres, bør endringene ses i lys av regionreformen og den nye fylkesstrukturen.»
I arbeidet med å se på lokalisering av Domstolsadministrasjonen (DA) sine regnskaps- og lønnsfunksjoner gav direktøren for DA prosjektgruppa i mandat «å utrede alternativer for – og anbefale lokalisering av organisasjonsalternativ i tråd med KMD sine retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon». Måten dette ble utført på var at en først vurderte sine egne behov for tjenesten gjennom vurdering av eksisterende årsverk og utvelgelse ihht. eksisterende kontorsteder. Basert på dette ble det valgt ut 4 alternative lokasjoner. Først når dette var utført ble kriterier knyttet til lokaliseringspolitiske mål vurdert.