Mona Fagerås (SV): I forbindelse med vedtaket om å innføre ATW på alle nybygg i UH-sektoren har undertegnede følgende spørsmål:
Hvorfor har ikke regjeringen brukt de etablerte fagmiljøene i Norge til å utrede spørsmålet om ny arealbruk i staten og er ministeren uroet over at forskere og arbeidstilsynet hevder at forskningsresultater er blitt manipulert og tilbakeholdt i denne saken?
Begrunnelse
For å spare areal, miljø og økonomi innfører KMD/Statsbygg aktivitetsbaserte kontorplasser (ABW) der ansatte skal bytte arbeidssted tilpasset den aktiviteten de til enhver tid utfører. Det betyr for 75 % av de ansatte "free seating" og "clear desk". Tanken er at arbeidstakerne skal veksle mellom egnede arbeidsstasjoner og forlate dem rene og ryddige.
KMD har brukt konsulenter for implementeringen av ABW og der er blitt gjort et faglig og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag for risikovurderingene, inkludert inneklima, helse og arbeidsmiljø. Det er på bakgrunn av dette arbeidet at KMD har fastsatt en arealramme på 23m2 pr ansatt på alle nye statlige kontorbygg.
Det pågår per i dag prosesser der alle nybygg i UH-sektoren skal basere seg på prinsippet om aktivitetsbaserte arbeidsplasser.
Mange i UH sektoren er dermed sterkt berørt og veldig opptatt av dette spørsmålet. Og signalene jeg har fått er at mange av de ansatte er veldig negative til prosessen og kunnskapsgrunnlaget for hvordan arealrammen er fastsatt.
Videre har arbeidstilsynet reagert sterkt på at ikke de eller andre offentlige organer er ikke konsultert. I bladet Fri Fagbevegelse 21.12.18 uttaler en overlege seg og sier at arealnormen bryter med bestemmelser i dagens arbeidsmiljølov.
Til slutt vil jeg vise til Helserådet 12. okt. 2018. i en lang artikkel bestrides kunnskapsgrunnlaget og mener disse er blitt manipulert av konsulentselskapet som har utredet spørsmålet for regjeringen.
Etter å ha lest disse grundige tilbakemeldingene er jeg nødt til å spørre meg om det er klokt å innføre prinsippet om aktivitetsbaserte arbeidsplasser i Universitets- og høyskolesektoren i lys av hva forskningen faktisk viser om konsekvenser i form av produktivitetstap og dårligere arbeidsmiljø, når regjeringen ønsker å heve kvaliteten på både utdanning og forskning.