Skriftlig spørsmål fra Sheida Sangtarash (SV) til helseministeren

Dokument nr. 15:745 (2018-2019)
Innlevert: 16.01.2019
Sendt: 16.01.2019
Rette vedkommende: Eldre- og folkehelseministeren
Besvart: 24.01.2019 av eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen

Sheida Sangtarash (SV)

Spørsmål

Sheida Sangtarash (SV): Hva vil helseministeren gjøre for å begrense helseskadelig støy fra gamle skytebaner, hvor kommuner har tillat husbygging så tett inntil skyteanlegg, at det er fare for akutte hørselskader og andre helseskader i et mellomlangt perspektiv?

Begrunnelse

Bakgrunn for spørsmålet er Skjetten skytebane, Skedsmo kommune, hvor det i 2017 ble foretatt støymålinger ved to boliger. Støynivåene på uteplasser ble henholdsvis målt til 126,3 dB, og 137 dB.
Videre ble det på et barnerom på sistnevnte eiendom påvist støynivå på 126,2 dB med åpent vindu og 78,2 dB med lukket vindu.
Den boligen som er sterkest rammet ble gitt byggetillatelse på slutten av 80-tallet. Hagegjerdet står 5 meter fra nærmeste skive/kulebane på 300-metersbanen og huset står ca. 20 meter fra det samme. Det er hundrevis av boliger som ligger i "rød sone" og bortsett fra det friområdet som inngår i kulefanget er det tett bebyggelse på alle kanter. Banen ble politisk vedtatt stengt i 1965, noe som innebærer at et stort boligfelt har bygget hus i god tro, eller i trygg forvissning om at banen innen kort tid ville bli stengt.

Åse Michaelsen (FrP)

Svar

Åse Michaelsen: Spørsmålet besvarers av eldre- og folkehelseministeren da støy blant annet reguleres i folkhelseloven med forskrifter og dermed tilhører eldre- og folkehelseministerens ansvarsområde.
Støy kan oppleves svært plagsomt, og støy omfatter ikke bare lyd med direkte skadelig virkning, men omfatter også uønsket lyd. I dagens regelverk stiller blant annet folkehelseloven og forskrift om miljørettet helsevern krav til at støy ikke skal ha negativ innvirkning på helsen. Folkehelseloven med forskrift gir kommunen mulighet til å vurdere støysaker og eventuelt fatte vedtak om konsekvensutredning, retting eller stansing av støyende virksomhet dersom visse vilkår er oppfylt. Kommunens enkeltvedtak kan påklages til fylkesmannen. Videre har miljø- og helsemyndighetene gjennom retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442) og veiledning, gitt anbefalte grenseverdier for utendørs støy ved etablering av nye støykilder, som en skytebane, og gitt klare og omforente anbefalinger for å forebygge eller redusere støy fra eksisterende skytebaner. I byggteknisk forskrift til plan- og bygningsloven stilles det krav til innendørs støy.
En skytebane kan måtte konsesjonsbehandles etter forurensningsloven, men dersom støyforholdene ved en bane er tilstrekkelig utredet gjennom plansaken og utredningene viser at de anbefalte støygrensene overholdes, vil det som hovedregel ikke være behov for konsesjonsbehandling. De ansvarlige for skytebanene har et selvstendig ansvar for å treffe tiltak for å avbøte eller motvirke skader og ulemper som følge av støyen. Som forurensningsmyndighet for skytebaner har fylkesmannen anledning til å pålegge den ansvarlige å treffe tiltak innen en nærmere angitt frist. Eksisterende skytebaner omfattes i utgangspunktet ikke av konsesjonsplikt, da disse banene er å anse som lovlig virksomhet etter forurensningsloven, forutsatt at det ikke gjøres endringer i utforming og bruk av banen som gir vesentlig økte støyulemper for omgivelsene.
Vi har ikke mye forskning på helseeffekter av støy fra skytebaner, men noen studier viser sammenheng med støyplage hos befolkninger rundt skytebaner. Andel plagede øker med økende støynivå, men det er en rekke andre faktorer utover den objektive «støydosen» som er med på å forklare plagegraden, som blant annet støysensitivitet, støyens forutsigbarhet og holdninger til støykilden. Selv om vi har begrenset forskning rettet spesielt mot negative virkninger av skytebanestøy, vet vi at helsevirkninger av støy fra skytebaner vil være som for annen støy; forstyrrelser, plagethet og søvnforstyrrelser dersom støyen forekommer nattestid. Skytebanestøy kan medføre høye støyeksponeringer med kortvarige lydpulser over 130–140 dB kan forekomme, og enkelte mennesker kan skades også ved lavere nivåer. Når det gjelder impulslyder fra for eksempel skyting, vil også varigheten av lyden påvirke hvor kraftig den oppfattes.
Erfaring har vist at støy fra skytebaner kan representere en betydelig belastning for beboere i de nære omgivelsene og det er en del klager på støy fra skytebaner. Skytebaner ble tidligere etablert med god avstand til boliger og fritidshus, men behovet for mer areal til boligområder har endret dette og man har dermed sett en økning i konflikter mellom aktivitetene på skytebanen og naboene. Konflikter om støy fra skytebaner har vist seg vanskelige å løse, både fordi skytebanenes aktivitet drives etter tidligere regelverk og gitte tillatelser og fordi støy fra skytebaner er vanskelig og i noen tilfeller umulig å dempe til et tilfredsstillende lydnivå. Det er svært vanskelig å skjerme boligen mot støy fra en skytebane da støyens utbredelse er kompleks og brer seg i flere retninger, og dermed er det få mulige tiltak for å redusere støyen og støyplagene fra en skytebane. For eksempel vil det være utfordrende for en bolig i gul sone for støy fra en skytebane å sikre tilgang til stille side eller tilgang til egnet uteareal. Støybelastning i nærheten av skoler bør også vurderes særskilt da støy av impulsiv og uforutsigbar karakter kan ha uheldig virkning på barns konsentrasjon og læring.
Skyting i regulerte former gjennom deltagelse i skytterlag eller lignende er for mange mennesker en positiv fritidsaktivitet. Det forventes at kommunen bidrar til å legge forholdene til rette, for eksempel ved vurdering av mulige støyskjermingstiltak eller alternativ plassering av skytebanen, slik at også slik fritidsaktivitet kan utøves uten at den går ut over helse og trivsel til skytebanens naboer.