Skriftlig spørsmål fra Hans Fredrik Grøvan (KrF) til finansministeren

Dokument nr. 15:703 (2018-2019)
Innlevert: 10.01.2019
Sendt: 10.01.2019
Besvart: 18.01.2019 av finansminister Siv Jensen

Hans Fredrik Grøvan (KrF)

Spørsmål

Hans Fredrik Grøvan (KrF): Er virkningene av de foreslåtte endringer av tolletaten vurdert med tanke på konsekvensene for grensekryssende næringsliv, transportører, samarbeidende etater innen beredskap og kontroll på grensen inkludert kostnadene for omorgansieringen og antallet statlige arbeidsplasser i distriktene i etaten - og hvordan blir Stortinget involvert i oppfølgingen og evt. beslutninger om ny organisering?

Begrunnelse

I forslag til statsbudsjett for 2019 kan vi lese følgende:

"Tolletaten arbeider med vurdering av organiseringen av etaten og skal i 2018 legge frem et forslag til ny organisering."

Fredag før jul ble det utlyst to midlertidige divisjonsdirektørstillinger med søknadsfrist allerede 06.januar.
Stillingsutlysningene og korrespondansen mellom Tolldirektoratet og Finansdepartementet i desember 2018 viser at Tolldirektøren allerede midt i budsjettåret ønsker en fullmakt til å avvikle de politisk vedtatte seks tollregionene og erstatte disse med to fagdivisjoner, samt etablere inntil 11 nasjonale enheter. Innhold og lokalisering av disse til sammen inntil 13 nye enhetene skal avklares de neste 2-3 årene. En slik omorganisering vil bety flytting av mange arbeidsplasser, hvor en del av disse er viktige kompetansearbeidsplasser i de regionene de er plassert.

Siv Jensen (FrP)

Svar

Siv Jensen: Tolletaten er i dag organisert med et direktorat og seks tollregioner. Tolldirektøren har igangsatt en bred prosess for å vurdere dagens organisering. Stortinget har blitt orientert om arbeidet i Prop. 1 S (2017–2018) og Prop. 1 S (2018–2019) for Finansdepartementet.
Tolldirektøren har i brev til Finansdepartementet av 11. desember 2018 orientert om at han ønsker en fremtidig organisering av Tolletaten som innebærer et omorganisert direktorat og to landsdekkende fagdivisjoner. Den overordnede organisasjons-strukturen har bred støtte i Tolletaten.
Bakgrunnen for forslaget er ønsket om å tilpasse organiseringen de utfordringer og mulighetene etaten står overfor. Tolletaten ser en stadig økning i varestrømmene i kombinasjon med mer profesjonelle aktører innen den ulovlige vareførselen. Dette øker behovet for en effektiv og fleksibel organisering med større mulighet til å omdisponere ressurser til de innsatsområdene hvor behovet til enhver tid er størst. Tolletaten må også løpende kunne tilpasse seg samfunnets endrede behov eller prioriteringer når det gjelder kontroll og beskyttelse.
Digitalisering av tjenester og automatisering av oppgaver gir etaten mulighet til å redusere manuelle arbeidsoppgaver, samtidig som brukervennlighet, kvalitet, likebehandling og effektivitet vil kunne forbedres. Dette forutsetter at etatens oppgaver i økende grad utføres i spesialiserte og samlede forvaltningsmiljøer. Ny teknologi gir muligheter for å effektivisere etatens drift, forbedre prosesser for reisende og næringslivet, og styrke etatens evne til å føre kontroll med vareførselen.
Oppdraget om å vurdere etatens organisering er gitt i tildelingsbrev, og jeg er positiv til at Tolletaten arbeider videre med å detaljere ut den nye organisasjonsmodellen. Dette er meddelt Tolldirektoratet i brev av 20. desember 2018. Først etter denne detaljeringen vil departementet ha tilstrekkelig grunnlag for å gjøre en nærmere vurdering av organisasjonsstrukturen. Tolldirektoratet er derfor i det samme brevet bedt om å oversende en utdypende beskrivelse av organisasjonsmodellen, herunder forslag til lokalisering av divisjonsledelsene, samt økonomiske og administrative konsekvenser av modellen. Frist for oversendelse til departementet er 1. mars 2019. Dette vil gi et bedre grunnlag for å vurdere virkningen av organisasjonsmodellen, blant annet hvilke konsekvenser det vil ha for de områdene som stortingsrepresentanten peker på i sitt spørsmål.
Den overordnede organisasjonsstrukturen legger i liten grad føringer for lokalisering av arbeidsplasser, men oppgavefordelingen vil påvirkes. Ved vurdering av lokalisering vil etaten forholde seg til gjeldende retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon.
Regjeringen har ansvar for at statsforvaltningen er organisert på en måte som sikrer effektiv og god oppgaveløsning, og har alminnelig myndighet til å organisere statens forvaltningsapparat. Dersom regjeringen støtter Tolletatens forslag, vil Stortinget bli orientert om det. Dersom endringen i organiseringen krever endringer i lov eller etatens budsjettrammer, vil det bli fremmet forslag til Stortinget om dette på ordinær måte. Denne prosessen er tilsvarende den som ble benyttet for den nye organiseringen av Skatteetaten som er innført fra 1. januar 2019.