Skriftlig spørsmål fra Kari-Lise Rørvik (V) til helseministeren

Dokument nr. 15:588 (2018-2019)
Innlevert: 13.12.2018
Sendt: 14.12.2018
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 20.12.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Kari-Lise Rørvik (V)

Spørsmål

Kari-Lise Rørvik (V): Vurderer statsråden å gjøre endringer i lovverket, eller å innføre kompenserende tiltak/refusjonsordninger slik at fritidskommuner ikke får uforholdsmessig store økonomiske utgifter knyttet til hyttebeboeres helse- og omsorgstjenester?

Begrunnelse

Mange fritidskommuner gjør det de kan for å lokke til seg hyttefolket, og få flere til å bruke hyttene sine både mere og i lengre perioder. Medaljens bakside er at dette kan svi uforholdsmessig mye for kommunenes helse -og omsorgsbudsjett siden pasienter som vil feriere på hytta har samme rettigheter i feriekommunen som i hjemkommunen.
Et eksempel kan være: En innbygger i Oslo kommune mottar hjemmesykepleie. Denne innbyggeren har også hytte i Stavern og har dermed rett til nødvendig helsehjelp i fritidskommunen Larvik. Larvik kommune avgjør hvilket tilbud de mener er forsvarlig, men i forhold til pasient- og brukerrettighetsloven og helse- og omsorgstjenesteloven, så vil dette tilbudet være ganske likt. Pengene fra Oslo kommune følger ikke pasienten, og dermed må Larvik kommune dekke utgiftene til hjemmesykepleie da dette er hjemlet i helse- og omsorgstjeneste-loven. Mange kommuner har mange «fastboende» turister store deler av året. Dette fører til uforholdsmessig store ekstra utgifter for feriekommunene.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: For å utrede de økonomiske konsekvensene for hytte- og studentkommuner fikk Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2014–2015 gjennomført et eget forskningsprosjekt. Telemarksforsking, Senter for økonomisk forskning (SØF) og Agderforskning gjorde her et grundig arbeid for å belyse problemstillinger som hyttekommuner står overfor, inklusive problemstillingen om oppholdsprinsippet. Jeg mener rapporten fra 2015 gir et godt bilde av inntekter og utgifter i hyttekommuner. Som tidligere omtalt i kommuneproposisjonen for 2016, tegnet rapporten et bilde av at det samlet sett er balanse mellom utgifter og inntekter. Som det også ble konkludert med i denne proposisjonen, ser jeg derfor ikke noe behov for å gjøre endringer i lovverket eller å etablere kompenserende tiltak overfor fritidskommuner.