Skriftlig spørsmål fra Tove-Lise Torve (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:586 (2018-2019)
Innlevert: 13.12.2018
Sendt: 14.12.2018
Besvart: 20.12.2018 av helseminister Bent Høie

Tove-Lise Torve (A)

Spørsmål

Tove-Lise Torve (A): Vil statsråden sørge for at forutsetningene som lå til grunn for bygging av et felles sykehus for Nordmøre og Romsdal, der ingen funksjoner skal flyttes før det nye sykehuset står ferdig, blir fulgt opp av Helse Møre og Romsdal?

Begrunnelse

Økonomien ved mange av landets sykehus er svært krevende. Helseforetaket i Møre og Romsdal har over lengre tid slitt med en meget anstrengt økonomi. Siste nytt fra helseforetakets styre er at det må kuttes 200 årsverk innen sju uker. Dette er svært alvorlig.
Et av sparetiltakene helseforetaket har skissert, er en sammenslåing av fødeavdelingene ved Kristiansund og Molde sykehus. Dette er et brudd på forutsetninger som lå til grunn for bygging av et felles sykehus for Nordmøre og Romsdal, der ingen funksjoner skal flyttes før det nye sykehuset står ferdig.
Folk er nå svært urolige og bekymret, og slår ring om fødetilbudet gjennom en underskriftsaksjon med et opprop som er overlevert helseforetaket. I oppropet står blant annet:

«Kvinner og barn fremstår som en salderingspost for Helse Møre og Romsdal for å få en skakkjørt økonomi i balanse. Fødsels – og barseltilbudet i Norge generelt er blitt mye dårligere med kortere liggetid etter fødsel, lengre reisevei for å føde, og det er stor mangel på jordmødre.
Et relevant bakteppe er at vårt fylke har et kvinneunderskudd som i seg selv er en samfunnsmessig utfordring som hemmer vekst og utvikling. Hvis vi virkelig ønsker å fremstå attraktive for kvinner er fødetilbudet en vesentlig faktor som spiller inn. Vi advarer på det sterkeste at helseforetaket gjør dette grepet. Nå bør fokus være å tilby en forsvarlig og likeverdig spesialisthelsetjeneste for befolkningen».

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helse Midt-Norge RHF har orientert departementet om at Helse Møre og Romsdal kan bli nødt til å se på organisatoriske endringer for å sikre at foretaket driver en tjeneste i tråd med de økonomiske rammene de har. Det er i tillegg kjent fra andre helseforetak at det er hensiktsmessig å gjøre organisatoriske endringer før innflytting i nytt sykehus. Jeg mener det er viktig og nødvendig at styret tar grep for å sike at driften tilpasses tilgjengelige rammer og slik at det er bærekraft for nytt sykehus. Dersom dette skulle innebære samling av enkelte tjenester som uansett skal samles i nytt sykehus, forutsetter jeg at dette skjer på en måte som sikrer en forsvarlig og god tjeneste.
Representant Torve skriver at føde- og barseltilbudet i Norge generelt er blitt mye dårligere. Selv om tjenestene fortsatt kan bli bedre, har vi samlet sett et føde- og barseltilbud av høy kvalitet og med gode resultater. Vi er et av landene med lavest nyfødtdødelighet. Folkehelseinstituttet publiserer nasjonale brukererfaringsundersøkelser om svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen. Brukerundersøkelsene viser god tilfredshet med tilbudet, og at kvinner gjennomgående er mer fornøyd nå enn før.
Når det gjelder liggetid etter fødsel så har Helsedirektoratet utviklet faglige anbefalinger som skal bidra til forsvarlige tjenester og tilstrekkelig kvalitet. Helsedirektoratets nasjonale faglige retningslinjer for barselomsorgen "Nytt liv og trygg barseltid for familien" anbefaler at sykehusoppholdets varighet tilpasses kvinnens og det nyfødte barnets behov. Vurderingen av tidspunkt for utskriving skal gjøres i samråd med kvinnen. Hjemreise forutsetter et organisert barseltilbud på hjemstedet og støtte fra kvinnens nettverk/partner. Jeg forutsetter at både helseforetak og kommuner legger de faglige anbefalingene til grunn for utviklingen av tilbudet.