Skriftlig spørsmål fra Anne Kristin Bryne (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:571 (2018-2019)
Innlevert: 11.12.2018
Sendt: 12.12.2018
Besvart: 14.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Anne Kristin Bryne (A)

Spørsmål

Anne Kristin Bryne (A): Den 15. oktober 2018 leverte arbeidsgruppe for transportvirksomhetene sin rapport og sine anbefalinger for neste NTP (2022-2033). De anbefaler utvidelse av byvekstavtaleordningen til å gjelde flere mellomstore byer.
Når vil statsråden fatte beslutning om utvidelse av ordningen?

Begrunnelse

Byvekstavtaler er nå den eneste statlige finansieringsordningen for å løse transportutfordringene i byområdene. De ni byområdene som per i dag er aktuelle for byvekstavtale omtales som de «ni største byområdene». Flere mellomstore byområder ønsker å forhandle om byvekstavtaler og har jobbet både politisk og administrativt med å vedta areal- og transportplan, vedtak om bompenger og finansiering av tiltak som bidrar til at flere reiser kollektivt, sykler og går – nettopp for å nå målet om nullvekst for personbiltrafikk. For at det lokale arbeidet ikke skal stoppe opp i påvente av vedtak om utvidelse av ordningen, må det snarest mulig fremkomme for hvem og når ordningen utvides, slik de aktuelle byene kan starte sitt lokale arbeid med visshet om at de er med i denne ordningen.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Rammeverket for byvekstavtalane er omtalt i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029. Her går det fram at ordninga er avgrensa til dei ni største byområda, der miljø- og mobilitetsutfordringane er mest omfattande.
Samferdselsdepartementet følgjer no opp Stortingets vedtak om Nasjonal transportplan 2018-2029. I tråd med dette vil regjeringa rette hovudinnsatsen mot dei ni største byområda også framover. Om ordninga skal utvidast til fleire byområde, er noko ein kan ta stilling til ved neste rullering av transportplanen. Vi er no i ein tidleg fase av dette arbeidet.