Bjørnar Moxnes (R): Go-Aheads prisestimat, som er grunnlaget for at de vant anbudet, er basert på at de skal skaffe flere kunder enn konkurrentene. Hvordan er dette mulig når de har dårligere planer for å oppfylle de tre betydelig vektlagte kriteriene satsingsprogram for flere kunder, plan for videreutvikling av kundetilbudet og plan for kundenes tilgang til informasjon og billetter?
Begrunnelse
Aftenposten avslører 10.12.18 at Jernbanedirektoratet opererte med to regnestykker da de målte Go-Ahead mot SJ og NSB i anbudsrunden om Sørlandsbanen. Ett regnestykke som er vist fram for offentligheten, og ett internt, som de avviser å vise fram. I følge ledende advokat på området, Robert Myhre, er tilbakeholdelsen av det interne regnskapet uforståelig.
I mitt forrige spørsmål til statsråden av 16.11, spurte jeg hvordan Go-Ahead kan vinne anbudsrunden med en lavere pris enn konkurrentene, basert på at de skal skaffe flere kunder enn NSB og SJ. Statsråden svarte at han ikke hadde innsyn i tilbudene. Jeg regner med at statsråden, som øverste ansvarlige for Jernbanedirektoratet, kan få innsyn i dette for å sikre offentligheten åpenheten den har krav på om anbudsprosessen.
Aftenposten avslører 10.12.18 at Jernbanedirektoratet opererte med to regnestykker da de målte Go-Ahead mot SJ og NSB i anbudsrunden om Sørlandsbanen. Ett regnestykke som er vist fram for offentligheten, og ett internt, som de avviser å vise fram. I følge ledende advokat på området, Robert Myhre, er tilbakeholdelsen av det interne regnskapet uforståelig.
I mitt forrige spørsmål til statsråden av 16.11, spurte jeg hvordan Go-Ahead kan vinne anbudsrunden med en lavere pris enn konkurrentene, basert på at de skal skaffe flere kunder enn NSB og SJ. Statsråden svarte at han ikke hadde innsyn i tilbudene. Jeg regner med at statsråden, som øverste ansvarlige for Jernbanedirektoratet, kan få innsyn i dette for å sikre offentligheten åpenheten den har krav på om anbudsprosessen.
I grunnlaget for anbudsrunden het det at kvalitet skulle telle 60 % og pris 40. Innenfor kvalitet skulle plan for å få fornøyde kunder telle 40 %, selskapenes organisasjon og ledelse 15 % og plan for å ivareta togsettene 5 %. Innenfor kriteriet å få fornøyde kunder skulle tre kriterier vektlegges betydelig: “satsingsprogram for flere kunder”, “plan for videreutvikling av kundetilbudet”, og “plan for kundenes tilgang til informasjon og billetter”. Go-Ahead var klart svakest på disse tre kriteriene.
I følge Jernbanedirektoratet var en viktig grunn til at Go-Ahead vant at de hadde størst ambisjoner når det gjaldt å skaffe nye passasjerer. Direktoratets vurdering av anbudene viser imidlertid at de vurderte Go-Aheads “satsingsprogram for flere kunder” som svakere enn NSB og SJ.