Skriftlig spørsmål fra Arild Grande (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:544 (2018-2019)
Innlevert: 07.12.2018
Sendt: 07.12.2018
Besvart: 14.12.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Mener statsråden det er behov for å avklare at den nye personvernloven (GDPR) ikke står i veien for utøvelse av bedriftenes påseplikt og tillitsvalgtes innsynsrett, eller er dette etter statsrådens syn ikke noe reelt problem i dag?

Begrunnelse

I en artikkel på bygg.no fra 5. desember blir det hevdet at regelverket om påseplikt er utformet slik at det i dag stilles krav til hvordan hovedentreprenøren skal gjennomføre påseplikten, men regelverket pålegger ikke underentreprenørene plikt til å medvirke.
Eventuell uklarhet i bestemmelsene vil kunne bli utnyttet av virksomheter som har noe og skjule og sette kampen mot useriøsitet og sosial dumping langt tilbake.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Da reglene om påseplikt ble fastsatt i 2008, var det et hovedpoeng at pliktsubjektet etter bestemmelsene skulle være oppdragsgiver. Det er derfor riktig, som det også vises til i begrunnelsen for spørsmålet, at underentreprenøren ikke har noen uttalt plikt til å medvirke direkte i kraft av påsepliktreglene.
Meningen med påseplikten er at oppdragsgiver skal ha et overordnet ansvar for å se til at oppdragstaker etterkommer sine forpliktelser etter allmenngjøringsregelverket. For å ivareta dette ansvaret, forutsetter reglene at oppdragsgiver, eksempelvis i sin kontrakt med oppdragstaker, betinger seg tilgang til den informasjon som er nødvendig for å ivareta påseplikten.
Allmenngjøringsloven og forskrift om informasjons- og påseplikt mv. stiller ikke spesifikke krav til hvilken dokumentasjon oppdragsgiver skal betinge seg innsyn i for å ivareta sin påseplikt. Forskriften åpner således for alternative systemer og rutiner som vil kunne tilfredsstille forskriftens krav om å påse at allmenngjøringsforskriftene etterleves.
Når det gjelder tillitsvalgtes innsynsrett i lønns- og arbeidsvilkår, følger denne av allmenngjøringsloven § 11. I forskriften om informasjons- og påseplikt mv. sies det uttrykkelig at slike opplysninger skal dokumenteres ved kopi av arbeidsavtale, lønnsslipp og timelister. For å ivareta personvernhensyn, er det forutsatt at informasjonen som hovedregel ikke skal omfatte opplysninger som kan knyttes til enkeltpersoner, dvs. at opplysningene som et utgangspunkt skal anonymiseres. Av samme grunn er det også regulert at den tillitsvalgte vil ha taushetsplikt om informasjonen vedkommende mottar. Denne taushetsplikten gjelder imidlertid ikke overfor tilsynsmyndighetene.
Departementet har registrert at det fra enkelte hold stilles spørsmål om den nye personopplysningsloven kan være til hinder for å overlevere enkelte av de opplysningene det kan være aktuelt å formidle i forbindelse med utøvelse av påseplikten og innsynsretten. Departementet er i ferd med å undersøke denne problemstillingen.