Skriftlig spørsmål fra Kristian Torve (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:532 (2018-2019)
Innlevert: 06.12.2018
Sendt: 06.12.2018
Besvart: 11.12.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Kristian Torve (A)

Spørsmål

Kristian Torve (A): Mener statsråden det er riktig at overføringer til fylket utelukkende basert på elevtall er en god modell, når det viser seg at elevtall kan reduseres fra ett år til et annet, for så å øke igjen påfølgende år?

Begrunnelse

I flere fylker viser framskrivningene av elevtall at det på kort sikt er en jevn nedgang i elevtallet generelt, og særlig utenfor de store byene. Samtidig er det i flere av fylkene et mål å opprettholde en desentralisert skolestruktur, slik at elever kan gå på en skole og ønsket utdanningslinje i nærheten av der man bor.
Ettersom fylkeskommunen får overføringer fra staten på bakgrunn av antall elever, kan fylkene med elevtallsnedgang forvente mindre penger i årene som kommer på bakgrunn av elevtallet. En skoleklasse som går fra 30 til 27 elever fra et år til et annet koster derimot om lag like mye begge årene, da kostnaden for læreren og klasserommet ofte vil være tilnærmet den samme. Dette utfordrer målsetningen om at alle skal kunne ta en utdanning i nærheten av der man bor. Med andre ord skal de samme oppgavene løses, men for mindre penger.
I Trøndelag opplever man nå økt gjennomføring og det settes rekord i antall læreplasser som formidles. Dette er et resultat av målrettet arbeid fra både fylkespolitikere og den enkelte lærer. Dette er en ønsket utvikling, men flere læreplasser medfører imidlertid også en samlet kostnad på om lag 90 000 for fylkeskommunen for hver nye elev som får seg en læreplass. Også dette legger press på linje- og skoletilbudet som fylkene tilbyr.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det stemmer ikke at statens overføringer til fylkeskommunene utelukkende er basert på elevtall.
Et hovedprinsipp for den statlige styringen av kommunesektoren er økonomisk rammestyring. Staten styrer fylkeskommunene gjennom inntektene, ikke gjennom detaljstyring av utgiftene. Rammefinansiering er viktig for lokaldemokratiet. Det fremmer også effektivitet ved at det gir fylkeskommunene handlingsrom til å prioritere ressursbruken i tråd med lokale forhold og behov.
I de årlige statsbudsjettene fastsettes veksten i frie inntekter for fylkeskommunene samlet. I 2019 holdes de frie inntektene til fylkeskommunene reelt sett uendret sammenlignet med 2018. Samtidig anslås det en nedgang i fylkeskommunenes utgifter som følge av færre unge i aldersgruppen 16-19 år, jf. Meld. St. 1 (2018-2019) Nasjonalbudsjettet 2019. Dette gir fylkeskommunen isolert sett et større økonomisk handlingsrom.
Gjennom utgiftsutjevningen i inntektssystemet omfordeles rammetilskuddet mellom fylkeskommunene, slik at de får full kompensasjon for ufrivillige kostnadsforskjeller. Målet er at alle fylkeskommuner skal ha mulighet til å gi innbyggerne et likeverdig tjenestetilbud. Utgiftsutjevningen baseres på et sett av objektive kriterier vektet i kostnadsnøkler, og omfatter bare ufrivillige variasjoner i utgiftene.
Videregående opplæring er en av de viktigste oppgavene for fylkeskommunene. Det er også den klart største sektoren. Dagens delkostnadsnøkkel for videregående opplæring består av kriteriene innbyggere 16–18 år, søkere til høykostnads utdanningsprogrammer og reiseavstand. Antallet 16–18-åringer er den faktoren som har størst betydning for fylkeskommunenes utgifter til videregående opplæring. Kriteriet utgjør om lag 80 pst. av delkostnadsnøkkelen.
Den demografiske utviklingen og endringer i tjenestebehov krever jevnlig revidering av kostnadsnøklene. Hensikten er at utjevningen på best mulig måte gjenspeiler de reelle forskjellene i utgiftsbehov mellom fylkeskommunene. Regjeringen går nå gjennom inntektssystemet for fylkeskommunene. Her vil fylkeskommunene selvsagt bli hørt. Alle delkostnadsnøklene i inntektssystemet revideres, inkludert kostnadsnøkkelen for videregående opplæring.