Skriftlig spørsmål fra Eirik Sivertsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:520 (2018-2019)
Innlevert: 05.12.2018
Sendt: 05.12.2018
Besvart: 11.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Eirik Sivertsen (A)

Spørsmål

Eirik Sivertsen (A): De første hydrogentogene er nå satt i kommersiell drift og vil kunne bidra til vesentlige reduksjoner av klimautslipp sammenlignet med dieseldrevne tog.
Vil statsråden på bakgrunn av de åpenbare fordelene som notatet fra SINTEF viser ta initiativ til å vurdere et pilotprosjekt med hydrogentog på Nordlandsbanen?

Begrunnelse

På oppdrag fra Nordland fylkeskommune har SINTEF utredet muligheten for å ta i bruk hydrogen som energibærer for tog på Nordlandsbanen. I et kortfattet notat konkluderer SINTEF med at Nordlandsbanen er den gjenværende dieseldrevne togstrekning i Norge som vil dra best nytte av hydrogen som nullutslippsdrivstoff, grunnet strekningens lengde og lave trafikktetthet. Notatet indikerer årlige kostnadsbesparelser i størrelsesorden 380 millioner kroner, sammenliknet med konvensjonell elektrifisering.
SINTEF mener Nordlandsbanen egner seg spesielt bra for å teste hydrogentogets egnethet i Norge, da den byr på de mest
relevante utfordringene med hensyn på rekkevidde, klimatiske forhold og krav til pålitelighet. Hvis et hydrogentog fungerer på denne strekningen vil dette kunne overføres til de fleste togstrekningene i Norge.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Det blei den 13.11.2018 samrøystes vedtatt at Stortinget ber regjeringa vurdere oppstart av eit forsøk med hydrogentog i mindre skala, for å teste ut om teknologien kan skaleras opp til bruk på dei lange strekningane der det går tog med dieselframdrift i dag.
Det er uttrykt ein tydeleg ambisjon om å ta i bruk nye nullutslippsløysingar på jernbanen i Nasjonal transportplan. Regjeringa vil at nullutsleppsløysingane skal leggjast til grunn i framtidige offentlege materiallanskaffelser. Ved kjøp av nytt rullande materiell skal dette skje i den grad teknologiutviklingen tilet det. Jernbanedirektoratet skal ha ei aktiv rolle i å koordinere tiltak og bidra til nødvendig kunnskap og samarbeid mellom togoperatørar, togmateriellselskap, togmateriellprodusentar og infrastrukturforvaltar for å leggje til rette for at nullutsleppsteknologien blir tatt i bruk i Noreg. Jernbanedirektoratet har i sitt konkurransegrunnlag for Trafikkpakke 2 Nord lagt inn ein økonomisk bonus for uttesting av nullutsleppsteknologi, men val av teknologi og tidspunkt for driftssetjing må av juridiske grunnar overlatast til togoperatøren. Bonusordninga i Trafikkpakke 2 Nord gjeld kun for togmateriell som har eit framdriftssystem som ikkje slepp ut CO2, NOx, partikler eller andre klima- eller miljøskadelege stoff under drift. I trafikkpakke 2 Nord ligg mellom anna trafikken på Nordlandsbanen. På noverande tidspunkt vil eg ikkje leggje føringar for konkrete strekningar til utprøving av hydrogentog.
Vi arbeider vidare basert på Stortingets nylege vedtak, og vil kome attende til dette når vi har gjort fleire vurderingar som oppfølging av vedtaket i Stortinget.