Eirik Sivertsen (A): De første hydrogentogene er nå satt i kommersiell drift og vil kunne bidra til vesentlige reduksjoner av klimautslipp sammenlignet med dieseldrevne tog.
Vil statsråden på bakgrunn av de åpenbare fordelene som notatet fra SINTEF viser ta initiativ til å vurdere et pilotprosjekt med hydrogentog på Nordlandsbanen?
Begrunnelse
På oppdrag fra Nordland fylkeskommune har SINTEF utredet muligheten for å ta i bruk hydrogen som energibærer for tog på Nordlandsbanen. I et kortfattet notat konkluderer SINTEF med at Nordlandsbanen er den gjenværende dieseldrevne togstrekning i Norge som vil dra best nytte av hydrogen som nullutslippsdrivstoff, grunnet strekningens lengde og lave trafikktetthet. Notatet indikerer årlige kostnadsbesparelser i størrelsesorden 380 millioner kroner, sammenliknet med konvensjonell elektrifisering.
SINTEF mener Nordlandsbanen egner seg spesielt bra for å teste hydrogentogets egnethet i Norge, da den byr på de mest
relevante utfordringene med hensyn på rekkevidde, klimatiske forhold og krav til pålitelighet. Hvis et hydrogentog fungerer på denne strekningen vil dette kunne overføres til de fleste togstrekningene i Norge.