Nils Aage Jegstad (H): Behandlingen av mobilitetspakkens sosiale del er inne i en kritisk fase i EU-systemet.
Hva gjør regjeringen for å fremme norske interesser på vegtransportområdet, og hvilket handlingsrom innenfor EØS gjør det mulig å gjøre noe med f.eks. arbeidslivskriminaliteten?
Begrunnelse
I Jeløya-plattformen skriver regjeringen at den vil arbeide aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket og redusere omfanget av ulovlig kabotasje. Transportnæringen i Norge har utrykt bekymring knyttet til prosessen i EU hvor man ønsker å liberalisere kabotasjereglene. Viktige problemstillinger som hviletidsbestemmelser, arbeidsvilkår og likelønnsgarantier er sentrale for å sikre en rettferdig konkurranse i et internasjonalt transportmarked som opererer med ulike arbeidslivsmodeller. Dette er også viktig for å trygge de norske veiene. Effektiv håndheving av reglene er sentrale i denne sammenheng. I dag registreres oppdragene på papir, noe som gjør håndhevingsarbeidet vanskeligere.