Bjørnar Moxnes (R): Hvis NSB og SJ hadde bedre planer for å få flere kunder, hvordan kan da Go-Ahead vinne anbudsrunden med en lavere pris som er basert på at de skal skaffe flere kunder enn konkurrentene?
Begrunnelse
Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen, basert på prisen de kunne levere for, sammenlignet med de andre tilbyderne SJ og NSB Anbud. Dette på tross av at kvalitet skulle telle mest i anbudsrunden. Go-Ahead og de andre tilbyderne skulle levere anbud på drift av de samme togene med de samme vognene, og med samme makspris på billettene. Likevel klarer Go-Ahead å ligge 21 prosent lavere i pris enn sin nærmeste konkurrent. I et intervju i Stavanger Aftenblad sier Go-Ahead at de klarer å ligge så mye lavere i pris enn konkurrentene fordi de skal skaffe flere passasjerer, og ha flere fornøyde passasjerer som tar tog oftere.
I Jernbanedirektoratets brev av 17.10.2018 til SJ, som Rødt har fått innsyn i, gis det tilbakemelding på tilbudet fra SJ og begrunnelse for at Go-Ahead vant anbudet. I tilbakemeldingen på tema 2.6 (Satsningsprogram for flere kunder) står det at «Besvarelsen vurderes samlet sett som svært god, og som bedre enn besvarelsen til Go-Ahead». Tilsvarende tilbakemelding har NSB Anbud fått.