Arne Nævra (SV): Jernbanestrekningen Hokksund - Hønefoss, som del av Randsfjordbanen, har i praksis ingen funksjon for jobbpendlere i dag. Det brukes privatbiler og delvis buss til arbeidsmarkeder sørover. Det er ikke togstopp overhodet ved viktige stasjoner, og stasjonsområdene forfaller, til tross for at Rands-fjordbanen kunne spilt en avgjørende rolle i persontransport for jobbpendlere og for næringsutvikling i dalføret.
Hva slags strategi har statsråden for Randsfjordbanen i dag og etter at Ringeriksbanens står ferdig?
Begrunnelse
Dagens kollektivtilbud Vikersund - Oslo består i realiteten av buss med varierende reisetid fra 1 time og 40 minutter til 2 timer. Togtilbud for midtre deler av Buskerud er rett og slett ikke-eksisterende for jobbpendlere, selv om det går fullverdig jernbane gjennom dalen, Hokksund - Hønefoss. Passasjertrafikk på denne Randsfjordbanen er ikke omtalt i jernbanens strategier og planer. Dette er svært beklagelig på bakgrunn av ønsket, erklært politikk om at vi skal reise mer miljøvennlig og utvikle bosetting og næringsutvikling rundt jernbanen og knutepunkt.
Dagens tilgjengelighet til Midt-Buskerud gjør området til utkantdistrikt. Men enkle grep for lave summer kan Midt-Buskerud utvikles og gjøres til et felles bo- og arbeidsområde med Drammen og Oslo.
I sin omfattende høringsuttalelse til fylkeskommunens bestilte rapport (05/2017) fra Urbanet Analyse, skriver Modum Næringsråd følgende:
"Med Ringeriksbanen i drift vil Vikersund være cirka 55 minutter fra Oslo. Dette kan oppnås uten ekstra, tunge investeringer. Et togtilbud på den eksisterende Randsfjordbanen er nøkkelen for å samle bo- og arbeidsområdene Ringerike, Midt-Buskerud, Eiker, Kongsberg og Drammen. Lokalt næringsliv vil få kraftig vekst som vil være av avgjørende betydning. Dette kan gjøres for en lav driftskostnad, med en potensielt meget stor gevinst.
Vårt ønske for fremtidig kollektivtilbud er minimum timesavganger mellom Modum og Oslo uten togbytter, støttet av et godt busstilbud som mater til knutepunktene.
En sterk region vest for Oslo vil avlaste hovedstaden. Tog skal være ryggraden i å forflytte folk på Østlandet, og det skal satses på steder som kommer under én time fra Oslo. Det vil Midt-Buskerud være med vårt forslag.
Nærmere 70.000 personer sokner til Randsfjordbanen, med stasjonene i Drammen og Nedre Eiker har over 160.000 personer tilgang. Med togbytte til Kongsbergbanen vil totalt 190.000 personer ha potensielt nytte av togmuligheten, forstørret arbeidsmarked eller tilgang på flere arbeidstakere. Nye reisende fra Bærum og Oslo via Ringeriksbanen er ikke beregnet inn."
I Bane Nors innspill til handlingsplan for jernbanesektoren 2019-2028 omtaler Bane Nor eiendom kun åtte steder i Norge hvor de satser på eiendomsutvikling i knutepunkt. Vikersund og Hokksund er to av disse. Modum kommune og Bane Nor har etablert selskapet Vikersund Utvikling AS. Det ligger også store potensialer i utvikling av Åmot, Skotselv og de andre stasjonene der tog overhodet ikke stopper i dag. Synspunktene fra Modum deles av alle berørte kommuner og Buskerud Fylkesting.