Kirsti Leirtrø (A): Samferdselsministeren har lovet Trøndelag et bedre togtilbud med elektrifisering, økt kapasitet og bedre frekvens innen 2021 gjentatte ganger i media. Jernbanedirektoratets handlingsplan har redusert elektrifiseringen i første periode til Trondheim - Stjørdal. Argumentet har vært at tiltak for økt frekvens skulle prioriteres foran klimavennlighet. Nå er kjøp av nye togsett utsatt til 2021.
Hvilken tidsplan er det nå som gjelder for et bedre togtilbud i Trøndelag?
Begrunnelse
Togsettene vi har i dag er 30 år gamle, lokomotivene er dieseldrevet, vi har akuttbehov for nye tog, og å kjøpe inn noe annet enn elektriske tog vil være som å gå med ryggen inn i framtida, sier salgs- og markedsansvarlig i NSB, i juni 2014 til transportkomiteen.
I oktober 2017 skriver regjeringen på sine nettsider:
I 2019/2020 er det lagt opp til å prøve ut to nye bimodale togsett i trafikk på Trønderbanen. Når togene settes i trafikk i 2019/2020, vil generatorene bli drevet av mer miljøvennlige Euro 6 dieselmotorer. I revidert nasjonalbudsjett for 2018 kom følgende pressemelding fra samferdselsministeren: Auken i fullmaktsramma gjer at Norske tog AS kan kjøpe inn 25 nye tog av typen Flirt. Dette togmateriellet skal erstatte utdaterte dieseltog som i dag trafikkerer Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen, i tillegg til gamle InterCity-tog som blir brukt i rushtidsavgangar på Østfoldbanen og Vestfoldbanen.
Av dette kunne vi lese i media at Trønderbanen nå har fått prioritert nye togsett og at frekvensen på togene skulle økes. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019 stod det under Trønder og Meråkerbanen følgende: Det planlegges for levering av første togsett i august 2020, med levering av ett togsett hver fjerde uke deretter. Nå er det i en skriftlig korrigering av statsbudsjettet endret til: Det planlegges for levering av to togsett i 2021.» Denne setningen er helt ukjent for Jernbanedirektoratet, som på svar på spørsmål fra undertegnede svarer at de første togene kommer i 2020 med 4 ukers mellomrom. Et av de gamle dieseltogene har nå kapitulert. NSB opplever passasjervekst på togene i Trøndelag. Ikke minst gjelder det strekningen Trondheim - Steinkjer. Lokaltoget hadde drøyt 940 000 passasjerer i løpet av årets åtte første måneder. Dette er en økning på 5,6 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Også på Meråkerbanen, toget mellom Trondheim og Storlien er det vekst. Her er økningen for samme periode på hele 9,3 prosent. Kapasiteten er sprengt og de gamle dieseltogene kneler. Det skulle nå gått helelektriske tog på strekningen ifølge NTP for 2014-2023.